Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
Thuisonderwijs op grond van richtingbezwaar C Wiersma
|
Plaats
|
Lelystad
|
Datum
|
29 januari 2017
|
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Voor ons gezin zou de kloof te groot zijn, het zou verlammend werken. Wij zouden belemmeringen ervaren in ons dagelijks leven. Als gevolg van onze manier van leven zijn ' willen leren om te leren' en ' wat te leren vanuit een individuele motivatie' bij ons prioriteit. ( Een breed aanbod van leerstof is bijna niet aan te ontkomen sinds de opkomst van het internet). Wanneer een leerling daarin zijn werkelijke vrijheid verliest gaat dit ten koste van motivatie en prestaties. Een toetsing van een minimum kwaliteitsnorm staat dan ook recht tegenover onze manier van werken en leven vanuit onze levensovertuiging. Een toets moment zegt in wezen iets over het moment en wat zegt het over de kwaliteit? Voor het beoordelen van een thuisonderwijsleerling kijken we niet naar één moment maar kijken we naar allerlei momenten. Wij zijn niet tegen toetsen persé in het leven als gezin. Maar toetsen vanuit een motivatie van de leerling zelf, omdat deze leerstof wil evalueren / wil bekijken waar hij of zij staat of een diploma wil behalen, is een compleet andere invalshoek dan wanneer een toets gemaakt moet worden vanuit een vraag van een derde. Een toets is een middel om de eigen leerweg te verduidelijken. Deze manier van werken sterkt de drang om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leer/ leef traject. Een op voorhand geplande toets zou flexibiliteit en daarmee kwaliteit in de weg staan.
Een enquete voor thuisonderwijs gezinnen, over bezigheden / momenten en de daarbij behorende leervaardigheden zou passender zijn. Of een portfolio van de leerling van geleerde zaken. Zie B3 scholen.
Een ( onaangekondigd) huisbezoek van de onderwijsinspectie lijkt een wat grensoverschreidende maatregel. Wij vragen daar niet om en zou daarmee in strijd kunnen zijn met art. 138 wetboek van strafrecht. Ook wel 'huisvredebreuk' genoemd in de volksmond. Daarbij spelen wij hier geen ' schooltje' want helaas is er geen geschikte school in onze omgeving die bij ons past als gezin. Wij zijn geen instituut of schoolgebouw. Wij zijn een familie en leven en wonen hier privé en in veiligheid zoals ieder burger zou mogen wonen. Dit is geen gewenste situatie en tevens onwerkbaar uiteraard.
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
De pedagogische didactische vaardigheden van een thuisonderwijsouder valt samen met het oorspronkelijke ouderschap. Een goede ontwikkeling van het kind is het bewijs van een pedagogische didactische bekwaamheid. Een praktische MBO-er zou wel eens met meer creativiteit zijn of haar kind kunnen laten leren. Of een HBO-er ( plus) zou wel eens zijn of haar kijk op de wereld kunnen gebruiken om het kind te ' láten leren' . Aangezien ieder gezin uniek is , bestaan daar ook alle varianten in. Niveau zegt daarin niet veel en zeker niet alles. De kwaliteit valt niet te toetsen. Nogmaals, de ontwikkeling van het kind door middel van waarneming achteraf als evaluatie is de beste graadmeter. Het grote verschil tussen thuisonderwijs en regulier klassikaal onderwijs is het brede en flexibele aanbod dat een ouder kan bieden. Zeker in deze wereld met een ruim aanbod van lesmaterialen. Er kan ingespeeld worden op behoeftes van een kind vanuit een ouderlijke rol. Niet omdat ouders hun kinderen leren wat ze weten maar omdat ze ze láten leren. Daarop inspelen en een weg creëren met en voor hun kind.