Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam Pius X college Bladel (M.A. van Dorenmalen)
Plaats Bladel
Datum 10 december 2016

Vraag3

Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Ik geef antwoord op deze vraag vanuit verschillenden rollen die me toebehoren.

Als leraar:
Ik sta al jaren voor de klas en heb daarnaast een academische graad op gebied van onderwijsinnovatie. Jaar in jaar uit ben ik bezig met het vraagstuk passend onderwijs. Passend onderwijs is een complexe vraagstuk. Toch vind ik hierin de uitdaging om voor iedere kind kwalitatief onderwijs te ontwikkelen en te borgen. Toch wordt ik zeer teleurgesteld door de huidig leerplichtwet. Terwijl het onderwijs een grote ontwikkelingstap aan het maken is blijft de leerplichtwet (een zeer oude wet alweer) echte onderwijsontwikkelingen belemmeren. Wanneer leert een kind het best, heel simpel. Wanneer het op reis gaat. In Amerika en Finland zien ze reizen als grootste leerontwikkeling bij kinderen en jongeren. Ze zijn daar veel verder in als Nederland. Het wordt tijd voor echte vernieuwing.

Als ouder:
De huidige leerplichtwet stelt me erg teleur. Ik en mijn gezin worden belemmert in onze geluk en vrijheid. Ik wil heel graag met mijn gezin voor 3 maanden naar Australië (mijn broer en diens gezin wonen daar). Ondanks dat de basisschool achter onze reis staat, ik een bevoegde docent ben (met behoorlijk wat ervaring over passend onderwijs) en dat er een extra leerkracht met ons meegaat blijft de leerplicht ambtenaar zich verschuilen achter de (oude) leerplichtwet. Alle deuren blijven dicht en er wordt niet gekeken naar leerplannen, integratie in de bassischool. Als ouder, als docent worden we niet gehoord en er is geen vertrouwen in mij als in de huidige basisschool dat we kwalitatieve onderwijs bieden aan mijn eigen kinderen.
Het voorstel is natuurlijk werkbaar. De basisschool is bekwaam genoeg om als bevoegd gezag een standpunt te nemen of er kwalitatief onderwijs wordt gegeven aan reizende kinderen. Sterker nog; dat hebben ze al gedaan. Nu de leerplichtambtenaar nog.
Wat niet werkbaar is, is de huidige leerplichtwet. Ouders worden niet gehoord en worden in een hoekje geduwd om op een 'creatieve wijze' (lees bijna crimineel) de leerplichtwet te ontduiken. Zich bijvoorbeeld uitschrijven uit Nederland (met alle gevolgen van dien).