Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
HOPE for Horses (Mevr. M.C. Hoogenberg)
|
Plaats
|
Havelterberg
|
Datum
|
29 januari 2017
|
Vraag1
Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Waarom alleen in bijzondere gevallen? Zijn niet alle gevallen bijzonder?
Ieder kind en iedere ouder moet toegang hebben tot het geven van thuisonderwijs wanneer de ouder inziet dat het kind dit nodig (dreigt) te hebben! Waarom de keuze niet eerder bij de ouders leggen i.p.v. afwachten tot het kind helemaal afgebrand is!
Vraag2
Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Zoiets moet gestimuleerd worden! Sport, cultuur of welke interesses of talenten dan ook! In ieder kind schuilt talent, door het geven van thuis onderwijs is dit eerder te ontdekken omdat het kind mee eigen inbreng heeft in het aangeboden lesmateriaal!
En ieder kind zou wat mij betreft aan deze regeling moeten kunnen deelnemen.
Vraag3
Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Houd leren op buiten de Nederlandse grens dan?
Zelf heb ik meerdere keren gereisd (langer dan een paar weken) en heb veel van deze reizen geleerd. Vooral van cultuur en sport. Zie de integratie van vraag 2 van 5.
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Minimum eisen stellen beperkt de creativiteit die thuisonderwijs (ook!!!) met zich meebrengt!
Wij zijn met twee ouders op HBO niveau, maar vind niet dat dit een pre is voor onze dochter. Zij is bewust, creatief en zeer intelligent, het tot bloei laten komen is meer een kwestie van aandacht dan van niveau!
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Dit komt bij de geboorte van je kind! Je kiest niet voor TO omdat het "makkelijk" is! Je kiest hiervoor omdat je pedagogisch - didactisch het dichtst bij je eigen kind staat, het kind het beste kent en weet wat zijn/ haar interesses zijn en hoe je het kind hierin kunt ondersteunen!