Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
M Alberts
|
Plaats
|
Almere
|
Datum
|
29 januari 2017
|
Vraag1
Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
-
Vraag2
Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
-
Vraag3
Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
-
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Wij staan achter het voorstel dat het thuisonderwijs aan een bepaalde kwaliteitseis zou moeten voldoen. Wij verwachten echter dat dit voorstel waarbij de inspectie hierover toezicht houdt ook enkele negatieve effecten:
-thuisonderwijs is een compleet andere manier van onderwijzen dan op een reguliere school, daarom kunnen eisen die voor een school gelden niet een op een overgenomen worden in het thuisonderwijs.
-bij thuisonderwijs is het natuurlijk dat er maatwerk geleverd wordt t.a.v. het onderwijzen van de kinderen. Dit houdt in dat er in het lopende schooljaar aanpassingen gedaan moeten kunnen worden mocht dat nodig zijn. Daarbij wordt dan afgeweken van het eerder opgestelde onderwijsplan. Dit zou aangemerkt kunnen worden als falen of niet voldoen aan de norm, terwijl de aanpassingen juist ten bate van het (onderwijs aan het) kind zijn.
- Aan de andere kant als dit soort wijzigingen in het plan wel mogelijk zijn: hoe specifiek moet dit plan zijn om goedgekeurd te worden? Hierover wordt geen duidelijkheid gegeven. De negatieve effecten die ik hierbij verwacht zijn willekeur en schijnveiligheid t.a.v. kwaliteit.
- Aangezien thuisonderwijs maatwerk is, is de locatie waarop het onderwijs wordt gegeven niet altijd thuis. In het voorstel wordt aangegeven dat een incidentele excursie of een samenwerking met andere gezinnen die thuisonderwijs geven mogelijk zou moeten zijn, maar wat is incidenteel? Het wetsvoorstel is niet concreet. Dit zorgt voor onduidelijkheid en kan willekeur bij de inspectie in de hand werken.
- Onaangekondigde controle door de inspectie is mijns inziens ongepast i.v.m. onze privacy. Dit straalt ook wantrouwen uit vanuit de overheid jegens degenen die kiezen voor thuisonderwijs. Deze keuze wordt gemaakt uit overtuiging met veel motivatie en inzet van de ouders. Een bewuste keuze van mensen die met liefde en passie het beste onderwijs aan hun kinderen (willen) geven.
Het bijhouden van de vorderingen van de kinderen die thuisonderwijs krijgen, in een portfolio lijkt mij een goede methode om het onderwijs aan de kinderen inzichtelijk te maken. Dit zou onder meer kunnen bestaan uit een lijst met gelezen boeken en excursies, werkschriften, foto’s en filmpjes, knutsels en vele andere zaken.
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
De eis dat de thuisonderwijzer ten minste een Hbo-diploma moet hebben, heeft geen grond. Uit wetenschappelijk onderzoek is niet gebleken dat dit meerwaarde heeft voor de kwaliteit van het onderwijs aan de kinderen. Daarbij zegt het wel of niet in bezit hebben van zo’n diploma niet per definitie iets over het werk- en denkniveau van deze persoon, noch over de competenties van deze persoon als het gaat om het overbrengen van kennis en vaardigheden.
Als een thuisonderwijzer kan aantonen dat hij/zij serieus met het onderwijzen van de kinderen bezig is, zou dit mijns inziens voldoende moeten zijn. Bijvoorbeeld door het opstellen van een onderwijsplan, het inzichtelijk maken wat de kinderen geleerd hebben en het lid zijn van een overkoepelend orgaan, zoals de Nederlandse vereniging voor thuisonderwijs. Het portfolio van de kinderen laat niet alleen zien wat zij geleerd hebben, maar toont daarmee ook aan dat de thuisonderwijzer in staat is kennis en vaardigheden over te brengen.