Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
Drs H Kleinleugenmors-Voortman
|
Plaats
|
Voorthuizen
|
Datum
|
26 januari 2017
|
Vraag1
Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Nvt ivm 5b
Vraag2
Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Nvt ivm 5b
Vraag3
Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Nvt ivm 5b
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Zijn er redenen om te twijfelen aan de kwaliteit van thuisonderwijs? Onderzoeken laten dit niet blijken, zowel niet in NL als daarbuiten. Ik ben bang dat thuisonderwijs in de praktijk onmogelijk wordt gemaakt door bepaalde eisen, want er is duidelijk een ontmoedigingsbeleid en wantrouwen vanuit de overheid. Thuisonderwijs is zo anders dan schoolonderwijs dat je de onderwijsinspectie daar niet zomaar kan inzetten. Thuisonderwijs kan niet worden beoordeeld adhv schoolse richtlijnen. Thuisonderwijs is onderwijs op maat en schoolse kwaliteitseisen zouden daar afbreuk aan doen.
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Deze bekwaamheden spreken van een schoolse situatie, niet van onderwijs in een gezinssituatie. Hbo-diploma etc. garandeert geen goed thuisonderwijs.