Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam E de Lijster - Karsten
Plaats Zeewolde
Datum 25 januari 2017

Vraag1

Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Deze vraag kan ik niet beantwoorden omdat ik als thuisonderwijzer reageer, gebruikmakend van de wettelijke regeling zoals staat in LpW 5b.

Vraag2

Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Deze vraag kan ik niet beantwoorden omdat ik als thuisonderwijzer reageer, gebruikmakend van de wettelijke regeling zoals staat in LpW 5b.

Vraag3

Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Deze vraag kan ik niet beantwoorden omdat ik als thuisonderwijzer reageer, gebruikmakend van de wettelijke regeling zoals staat in LpW 5b.

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
In de eerste plaats wil ik aangeven dat dit voorstel uitgaat van wantrouwen ipv vertrouwen. In diverse landen is aangetoond dat thuisonderwijs een passend alternatief is. Een aantal jaar geleden heeft Henk Blok in opdracht van de overheid een onderzoek gedaan naar thuis onderwezen kinderen. Uit dit onderzoek bleek dat deze kinderen een goed onderwijsniveau hadden, sociaal sterk en gelukkig waren.

Het lijkt er op dat toezicht houden op thuisonderwijzers alleen maar meer administratie met zich zal meebrengen waarbij er ook sprake zal zijn van vertraging/logheid. Thuisonderwijs is iedere keer opnieuw passend voor het kind. Thuisonderwijs is dynamisch. Het toezicht op thuisonderwijs en de snelheid van het lesgeven binnen thuisonderwijs stroken niet en daarom voorzie ik dat de kwaliteit van thuisonderwijs afneemt binnen de nieuwe wetgeving.

Daarnaast zie ik beperkte overgangsregelingen voor ouders die al thuisonderwijs geven. Er zou minstens 7 a 8 jaar tijd nodig zijn om aan alle nieuwe eisen zoals die nu liggen, te voldoen. Graag zie ik daar een oplossing voor.

Voor mij is het nieuwe voorstel niet werkbaar vanwege de volgende redenen. Het onderwijs zou alleen in Nederland plaats mogen vinden. Dat haalt het unieke van thuisonderwijs weg. Daarnaast zijn er expats. Wat moet er dan met hen? Ook kinderen die de wereld over reizen mogen dat doen zolang zij onderwezen blijven worden.

Ik vind een eindtoets niet passen bij het thuisonderwijs wat ik geef. Hierin heeft toetsing geen plaats. In het nieuwe voorstel zou ik dit wel moeten doen. Ik vraag me direct af welke rechten de ouders in het nieuwe wetsvoorstel hebben. Dit zie ik niet terug komen. Volgens mij moet dat grondwettelijk gezien wel.

Tot slot vind ik dat de nieuwe voorstellen geschreven zijn met het 'schoolsysteem' als basis waarin thuisonderwijs moet passen. Wat mij betreft wordt er daarom ook veel te 'schools' gedacht en brengt dit het risico met zich mee dat thuisonderwijs helemaal geen thuisonderwijs meer is.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Het aantonen gaat in ieder geval niet door een eis van minimaal een HBO opleiding. In verscheidene studies is aangetoond dat ouders prima kunnen lesgeven zonder dat zij een HBO niveau hebben.
Lesgeven binnen thuisonderwijs gaat om de band tussen ouder(s) en kind(eren). Als deze goed is, dan volgt het onderwijs vanzelf. Om het op een schoolse manier uit te leggen: veel kinderen op het voortgezet onderwijs werken voor een vak omdat ze een goede band hebben met de docent. Voor mij staat een goede ouder-kind relatie gelijk aan pedagogisch-didactische bekwaamheid. Ik vind deze term daarom ook te vaag.

Wat misschien kan gebeuren is elke 5 jaar kijken hoe het onderwijs verloopt. Dan zie je vanzelf of de ouders bekwaam zijn voor thuisonderwijs. Eerder is denk ik niet iets te zeggen over de bekwaamheid van de ouders.