Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
Dhr. M. Griffioen
|
Plaats
|
Kockengen
|
Datum
|
19 januari 2017
|
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Als thuisonderwijs-ouder concludeer ik dat er helaas niet geluisterd lijkt te zijn naar de input die gegeven is vanuit belangenorganisaties. Het voorstel lijkt er meer op gericht te zijn thuisonderwijs onmogelijk te maken dan dat het een werkbaar kader biedt. Bij deze een puntsgewijze reactie:
- De HBO-eis is bijvoorbeeld niet nodig, wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat er verbazingwekkend genoeg slechts een kleine correlatie bestaat tussen het opleidingsniveau van de ouder en het uiteindelijke niveau van het kind.
- Het feit dat er maar aan zes jongeren tegelijk thuisonderwijs mag gegeven worden is ook onwerkbaar. Verschillende grotere gezinnen geven met succes thuisonderwijs.
- Een VOG voor het lesgeven van eigen kinderen is mijns insziens ook een voorschrift welke geen toegevoegde waarde heeft.
-Het belasten van de onderwijsinspectie met het beoordelen van thuisonderwijsplannen is ook een verstrekkende maatregel. Ik verwacht dat zij in ieder geval op dit moment daar niet voldoende voor toegerust zijn.
- Een vaste locatie binnen Nederland werkt beperkend. Het unieke van thuisonderwijs is juist dat er van een vaste locatie geen sprake hoeft te zijn waardoor optimaal gebruik gemaakt kan worden van de leermogelijkheden die geboden worden door andere locaties. Denk daarbij aan musea, culturele- en historische plaatsen of ontmoetingen met andere personen / gezinnen.
- Een urencriterium is ook niet nodig. De praktijk van thuisonderwijs wijst uit dat er veel minder tijd nodig is dan in het reguliere onderwijs. Dit is ook geheel in de lijn met onderzoeken welke keer op keer de effectiviteit van één op één onderwijs bevestigen.
Kort gezegd lijkt het voorstel geen recht te doen aan de unieke aard van thuisonderwijs en de waardevolle leermogelijkheden die daaruit voortvloeien. Niet voor niets staat thuisonderwijs bekend als een goede leermethode en helaas zou dit voorstel daar mijns insziens een einde aan maken. Betere wettelijke borging lijkt mij niet onrealistisch, maar dat zou beter kunnen gebeuren via belangenorganisaties die middels deskundigheidsbevordering en intervisie toezicht houden op de uitvoering en inhoud van het thuisonderwijs. Daar is de specifieke kennis aanwezig om op een passende manier met deze zaken om te gaan.
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Dit zou hij of zij bij aanvang niet per se hoeven doen. Thuisonderwijs wordt in de regel gegeven door consciëntieuze ouders die zorgvuldig te werk gaan, goed onderzoeken wat ze doen en er veel voor geven om hun kinderen een goede pedagogische en onderwijskundige vorming te bieden. De keuze voor thuisonderwijs op zichzelf doet de noodzaak om deze vaardigheden aan te tonen daarmee vervallen. Voortdurende bijscholing en intervisie middels lidmaatschap van een organisatie voor thuisonderwijs kan daarbij wel borgen dat een niveau behouden wordt of een goede koers aangehouden wordt.