Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
A.W. Snijders
|
Plaats
|
ZUID-BEIJERLAND
|
Datum
|
30 januari 2017
|
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Thuisonderwijs is voor ons een manier van leven. Onze kinderen leren in de veilige omgeving van het gezin. Het begint al met contact maken, leren praten en leren lopen. Naar mate het kind ouder wordt, komen er andere interesses zoals leren lezen, schrijven, rekenen. Maar ook op het gebied van creativiteit, natuur end. worden leervragen door het kind gesteld. Per kind varieert de leervraag per gebied per leeftijd. Als ouder kun je hier direct op reageren en samen een antwoord vinden. Wanneer er kwaliteitsnormen komen en toezicht op deze normen komt, zal er binnen het gezin een druk van buitenaf komen, die het leren belemmert. Daardoor zal de kwaliteit van het leren eerder afnemen dan toenemen.
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
De pedagogische- didactische bekwaamheid van een thuisonderwijzer is niet aan te tonen met een diploma of iets dergelijks. Tussen de thuisonderwijzer en het kind gaat het in de eerste plaats om relatie.
Omdat je in een thuisonderwijs situatie 1 op 1 werkt, bied je onderwijs op maat aan. Een MBO-er kan dat even goed als een HBO-er.