Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam drs k hoek
Plaats oss
Datum 29 januari 2017

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Hoewel de huidige juridische situatie voor thuisonderwijs niet voldoet, en ik dus voor vernieuwing van de wetgeving ben, vind ik dit voorstel niet werkbaar.

Risico's zijn:
- schijnveiligheid door niet-effectieve kwaliteitsnormen
- willekeur door ondeskundige inspecteurs
- privacy-schending van thuisonderwijsgezinnen door onaangekondigde en/of verplichte huisbezoeken
- verbetering van juridische positie wordt tenietgedaan door onwerkbaar toezicht

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Geen enkele ouder hoeft zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid aan te tonen. Pas als er reden tot zorg is, wordt de overheid ingeschakeld voor onderzoek en hulp. Zo hoort het ook bij thuisonderwijs geregeld te worden: Ouders hebben het recht en de plicht om goed voor hun kinderen te zorgen, en dus ook het recht en de plicht om te zorgen voor goed onderwijs. De overheid zou ervan uit moeten gaan dat ouders dit op juiste en passende wijze doen, totdat er reden is om aan te nemen dat dit niet goed gaat. Pas dan moet de overheid onderzoek doen en hulp bieden.

Als de overheid daadwerkelijk begaan is met de kwaliteit van thuisonderwijs, zijn dit enkele mogelijkheden voor de overheid om bij te dragen aan kwaliteitsbevordering van thuisonderwijs:
- bijdragen aan goed, betaalbaar en toegankelijk onderwijsmateriaal
- ondersteunen van contacten en kennisuitwisseling tussen thuisonderwijzers
- stimuleren van onderzoek naar verschillende vormen van individueel onderwijs

Bijlage