Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
nvt (drs GHWG Dusseldorp)
|
Plaats
|
Leiden
|
Datum
|
29 januari 2017
|
Vraag1
Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Ik verwacht meer flexibiliteit voor leerlingen, waardoor hun leerprestaties positief worden beïnvloed. Dit voorstel lijkt me zeker werkbaar. Risico's voorzie ik niet, wellicht alleen dat het lastig bekostbaar wordt als er op grote schaal gebruik van wordt gemaakt, maar dat verwacht ik niet. Het overgrote deel van de schoolkinderen is gehecht aan de eigen school.
Vraag2
Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Ik verwacht betere school/cultuur- en schoolprestaties. Kunnen focussen op de sport/cultuur wanneer nodig en op school wanneer het beste past, komt beide elementen ten goed. Lijkt me goed te doen voor alle partijen. Geen risico's voorzien.
Vraag3
Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Positief effect van doorgaande leerlijn. Daarnaast zullen gezinnen die interessante kansen voorbij zien komen, voor de ontwikkeling van het hele gezin, deze eerder pakken en daarmee hun leven en dat van de mensen om hen heen verrijken. Is goed werkbaar. Nadelen: wellicht grotere administratie voor ouders/kinderen en school, maar schat ik niet onoverkomelijk in.
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Mensen zijn onschuldig totdat het tegendeel is bewezen. Niet omgekeerd, dat mensen moeten aantonen dat ze onschuldig zijn, voor het geval dat er wellicht iemand is die schuldig is. Dat is een principieel punt tegen deze overheidsbemoeienis. Alleen als er - oa geconstateerd door bezoek aan arts, tandarts, sportclub, of door buurtbewoners of familie oid - vermoeden is van grof tekortschieten, is het aan de overheid om in actie te komen. Niet van tevoren.
Daarnaast zijn de voorgestelde normen en voorstellen praktisch onwerkbaar en niet geschikt of passen, en bereiken alleen het tegenovergestelde van wat je wilt als overheid.
Zie bijgevoegd document voor mijn uitgebreide antwoord, dat hier door ruimtegebrek helaas niet geplaatst kon worden.
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Antwoord vraag 5 - Door aanvinken van een aantal mijlpalen op een checklist. Zoals of ze een workshop hebben gedaan, of ze een achtergrond hebben in het doceren van informatie, of ze zelf onderwijs hebben gevolgd, of ze positieve reacties van hun kinderen hebben gekregen etc. Laat de pedagogen even creatief nadenken wat key elementen zijn van een pedagogisch-didactische bekwaamheid en leg dit voor aan (organisaties van) thuisonderwijzers om te zien of dit relevante elementen zijn. Maak vervolgens die checklist, die thuisonderwijzers kunnen invullen.
Bijlage