Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
Mw Bda Hagen
|
Plaats
|
Wassenaar
|
Datum
|
25 januari 2017
|
Vraag1
Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Zeer positief. Positieve onderwijservaring vr kind, ouder voldoet aan leerplicht, Zeer werkbaar voor allen in deze eeuw vol technologie. Wellicht ook drempelverlagend voor ha delingsverlege scholen door oplossingen in actie te zien en mee temaken zodat implementaite snel gerealiseerd kan worden.
Vraag2
Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Wanneer volwassenen zich als doel stellen dat het kind volledig een persoonlijke ontwikkeling kan en mag doormaken, zal het weinig tot geen moeite hoeven kosten. Flexibel onderwijs zal de toekomst hebben. Zeer positief voor allen, omdat er buiten de kaders gehandeld wordt, waardoor er meer creatief gedacht kan worden in ookmandere situaties
Vraag3
Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Binding met het onderwijs in NL en hierbij ook nog de scociale contacten blijven onderhouden incl de NL taal blijven spreken, zorgt voor betere aansluiting bij terugkomst. Middels cameraonderwijs blijft het extra geborgd. Ook onderwijsresultaten blijven in beeld, zodat kind niet alles opnieuw hoeft te doen of gelijk een niveua lager gelaatst wordt
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Uit eigen ervaring kan ik stellen dat het mogelijk is, maar in zeer gekaderde omstandigheden en duidelijke vorm. Wanneer ouders samen elkaar steunen ontstaat er toch ook een sociale gemeenschap waar kinderen optimaal in kunnen ontwikkelen. Zou zelf onderwijsstelsel organisch/flexibel willen zien, waarin dit samen met schools onderwijs het kind volledig kan ontplooien. De grens ligt m.i. ?bij de opleidingshoogte vd ouder, maar van de kennis en kunde van nu. Laat bijv stichting keurmerk thuisonderwijs een advies over uitbrengen
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Hier kan door vragen achter gekomenworden. Doelstellingen, inzicht van huidig onderwijsstelsel, beschikbaar lesmateriaal, welke toetsmethode, wat zijn de uitgangspunten, welke vorm sociale ontwikkeling wordt geambieerd etc. Eigenlijk alles wat een ouder ook over een docent wilt weten, maar niet kan vinden