Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam D. Brouer
Plaats Soest
Datum 30 januari 2017

Vraag1

Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
_

Vraag2

Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
_

Vraag3

Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
_

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Kunnen voldoen aan de leerplicht door het volgen van thuisonderwijs lijkt mij een prima plan. Dat de overheid dan inzichtelijk wil maken dat thuis onderwezen kinderen ook daadwerkelijk onderwijs ontvangen kan ik begrijpen.
Helaas blijkt uit dit voorstel dat de overheid door de bril van schoolonderwijs naar thuisonderwijs kijkt, zo worden appels met peren vergeleken. En ja, het is beide fruit maar een peer wordt nooit een appel. Veel van de voorgestelde maatregelen lijken te zijn ontstaan uit een drift naar regulering en niet uit grondig onderzoek naar thuisonderwijs en de vraag hoe de kernwaarden van thuisonderwijs te beschermen en onderwijs te waarborgen. Ernstige overregulering is het gevolg. Het gevaar dat thuis onderwijzende ouders straks meer tijd kwijt zijn met het proberen te voldoen aan alle regels i.p.v. met het onderwijzen van hun kind(eren) is groot. Dan is de papierwinkel wel op orde maar het onderwijs toch niet optimaal.
Het is mij volstrekt onduidelijk waarom er naar een zeer zwaar middel als thuisbezoek wordt gegrepen terwijl hier geen enkele noodzaak voor is. De privacy van een heel gezin is hiermee in het geding. School onderwezen kinderen worden ook niet thuis bezocht. Als een persoonlijk gesprek noodzakelijk is kan dat prima op afspraak op een neutrale plek.
Het lijkt mij evident dat kinderen die onder de Nederlandse leerplicht vallen ook Nederlandse les krijgen opdat zij de taal goed leren beheersen. Ik zie geen enkele reden om mensen te verplichten alle lessen in het Nederlands te geven, in Nederland. Juist in deze tijden van globalisering lijkt het mij de grote meerwaarde van thuisonderwijs dat ouders met hun kind(eren) op reis kunnen om zo van alles te leren over andere landen, culturen en talen. Onzin om daar paal en perk aan te stellen.
Om te zien of kinderen iets leren lijkt het mij wenselijk dat ouders een portfolio bijhouden. Middels deze portfolio kan men zien wat de voortgang van het onderwijs is. Deze methode doet recht aan alle vormen van thuisonderwijs en alle manieren van leren. Schools toetsen doet geen recht aan thuisonderwijs.
Thuisonderwijs als onderwijsvorm opnemen in de wet is mooi, helaas vrees ik dat het voorstel zoals dat er nu ligt niet zal leiden tot een voor thuisonderwijzers werkbare en voor de overheid controleerbare situatie.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Iedere ouder kan thuisonderwijs geven mits hij/zij bereidt is zelf te leren en een zo optimaal mogelijk leerklimaat voor zijn/haar kind(eren) te scheppen. Als thuisonderwijzer is het niet nodig om zelf alle stof te beheersen, je moet bereidt zijn om je kind te helpen de stof tot zich te nemen. Dat kan op alle mogelijke manieren.
Een opleidingseis is onnodig en discriminerend. Als een thuisonderwijzer laat zien, b.v. middels lidmaatschap van een thuisonderwijs vereniging, het volgen van workshops en/of intervisie bijeenkomsten, dat hij /zij serieus en actief bezig is met thuisonderwijs moet dat voldoende zijn. Als dan tevens uit het bijgehouden portfolio blijkt dat er onderwezen en geleerd wordt dan is de thuisonderwijzer bekwaam.