Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam dhr. M Ras
Plaats Emmeloord
Datum 23 januari 2017

Vraag1

Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Wegens het feit dat ik als thuisonderwijzer, gebruikmakend van het wettelijk recht opgenomen in LpW 5b reageer, is deze vraag voor mij niet van toepassing.

Vraag2

Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Wegens het feit dat ik als thuisonderwijzer, gebruikmakend van het wettelijk recht opgenomen in LpW 5b reageer, is deze vraag voor mij niet van toepassing

Vraag3

Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Wegens het feit dat ik als thuisonderwijzer, gebruikmakend van het wettelijk recht opgenomen in LpW 5b reageer, is deze vraag voor mij niet van toepassing

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
- Er dient een onderwijsplan opgesteld te worden, het heeft er alle schijn van dat dit enkel tot doel zal hebben om thuisonderwijzers te controleren. Het doel en het karakter van de inspectie is niet terug te vinden in het voorstel.-de eindtoets PO werkt enkel uit een schools denkpatroon wat thuisonderwijs niet is en zal dus ook niet werken.
- eisen voor een ondoorbroken leerlijn, hoewel het idee leuk is, is het niet verenigbaar met thuisonderwijs en doet het er ook veel afbreuk aan. dit beperkt de ruimte voor maatwerk waar thuisonderwijs juist op gericht is.- De uitvoering van het wetsvoorstel zal in mijn ogen zeer veel problemen geven daar elk kind uniek is en juist veel baat heeft bij een persoonlijke aparte leerlijn welke dus niet in een hokje te regulieren valt. Dit zal dan zeer snel tot verschillen tussen ouders en commissie leiden wat problemen zal geven in het toestaan van het thuisonderwijs. Ook is er voor de ouders niets geregeld om ergens gehoor te kunnen vinden en bezwaar te kunnen maken. De maatschappij is naar mijn inziens juist erg gebaat bij thuisonderwijzers omdat dit doorgaans uit zeer weloverwogen keuze word gedaan omdat dit simpelweg veel meer van ouders vraagt dan ze gewoon maar naar school te brengen. In het thuisonderwijs is er juist de ruimte en mogelijk om kinderen 1 op 1 te onderwijzen en op te doen groeien tot liefdevolle verantwoordelijke burgers, een groot goed wat in onze maatschappij zeer zeldzaam begint te worden. Ook worden wij als ouders gewoon weg de mogelijkheden ontnomen om onze verantwoordelijkheden voor onze kinderen te nemen. Doordat de rechten van het kind boven die van de ouders gesteld worden terwijl de ouders wel verantwoordelijk zijn. - De toegangseisen zijn zeer onrealistisch zwaar gemaakt wat niets meer dan een schijn veiligheid zal brengen en staan in geen enkel contrast met de realiteit.
Een evt. diploma zegt niets over de inzet noch kundigheid van een ouder aangezien dit vaak ook over 1 gebied gaat en thuisonderwijs over alle.
Tevens kun je dit ook niet zomaar in eens eisen en zeker niet aan onderwijzers die dat al jaren doen het past onze maatschappij niet om burgers zomaar hun recht af te nemen zeker en niet zonder overgangsregeling. - Er is geen oog voor tussen vormen waarbij scholen betrokken worden bij thuisonderwijs wat toch al wel steeds vaker gebeurt.Waarbij thuisonderwijzers evt. materialen van school gebruiken of toetsing op school laten plaats vinden etc.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
De HBO diploma eis is zeer onredelijk en voegt zeer weinig toe, het lijkt erop dat deze er enkel op gericht is mensen het thuisonderwijs uit handen te nemen wat tegen het recht ingaat.
Deze eis stoelt dan ook nergens op daar het niets over de bekwaamheden van iemand zegt.
De grondwettelijke vrijheid word zeer ernstig ingeperkt en bied geen alternatieven voor mensen die er buiten vallen.
Er is ook helemaal geen duidelijkheid wat hier met deze bekwaamheid bedoelt word en er is ook geen invulling aan gegeven in het voorstel wat het compleet onwerkbaar maakt.