Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
Best Onderwijs (M Brugge)
|
Plaats
|
Best
|
Datum
|
22 januari 2017
|
Vraag1
Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Ik kan me voorstellen dat het voor kinderen mogelijkheden biedt. Een samenwerking met zorg zou dan ook mogelijk zijn. Van de andere kant zou er ook wildgroei kunnen optreden. Ouders kiezen voor hun kind en komen soms tegenover de professional te staan. De ouder heeft meer keus.
Vraag2
Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Kinderen kunnen hun talenten ontwikkelen. Ik zou het toejuichen als ouders en school hier samen kunnen optrekken. Als onderwijs dan op een andere plek nodig is zou dit voor mij werkbaar kunnen zijn. Het risico is dat de basisvaardigheden niet voldoende geautomatiseerd zijn. Het mag geen vlucht zijn naar talent. Er moet zeker aandacht zijn voor de basisvaardigheden lezen en rekenen.
Vraag3
Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Daar waar ouders samen met school tot overeenstemming komen biedt dit zeker een kans. Ricico bij jonge kinderen zie vraag 2
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Zullen ouders dan nog met de school in gesprek gaan? of beroepen zij zich op eigen visie en nemen afscheid van de school met als risico dat er geen voldoende basis is.
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Door de ontwikkeling van de leerling in beeld te brengen. Gestandaardiseerde toetsen deel uit laten maken van het traject. Als de thuisonderwijzer goed contact kan maken en de leerling zich ondersteunt voelt zal het kind zich ontwikkelen als de onderwijzer kan aantonen inzicht te hebben in de doelen, leerling van lezen en rekenen gekoppeld aan resultaten.