Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
B.Sc. P. J. de Klein
|
Plaats
|
Grave
|
Datum
|
30 januari 2017
|
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Als ouder van een thuisonderwijs ontvangend kind, zie ik de voortgang die onze dochter (nu 5.5 jaar) maakt elke dag. We zijn als thuisonderwijsgezin op de hoogte van de doelen die door het CITO zijn vastgelegd. Deze doelen gebruiken wij als leidraad voor de inrichting van het thuisonderwijs dat wij aanbieden. We zien steeds bevestiging dat de doelen die zijn gesteld, grotendeels met gemak gehaald kunnen worden. Echter, deze doelen halen we niet alleen thuis aan de keukentafel. We gaan zeer regelmatig met de kinderen op pad om ervaringen op te doen. Activiteiten met andere kinderen, bezoeken aan diverse musea, dierentuinen en natuurparken zijn slechts enkele voorbeelden die zeker eens per week in de planning staan. Deze planning is echter niet vast. We kunnen heel flexibel zijn in het organiseren van de activiteiten. Het lijkt ons zeer onwenselijk om rekening te moeten houden met (onaangekondigde) huisbezoeken van de onderwijsinspectie. Daarnaast zien wij dat ons kind precies dat leert waar zij behoefte aan heeft. Of dat nu het tellen is, letters herkennen, korte woorden lezen of alle dinosaurussen bij naam noemen, elke keer zien wij haar intrinsieke motivatie om te leren wat de wereld haar op dat moment aanbiedt. Het toetsen van een of meerdere van deze vaardigheden zien wij echter als een onjuiste methode. Een toets is slechts een momentopname, kan beïnvloed worden door factoren zoals stress, en zal ook vergeleken worden met een eis met een beoordeling als gevolg. Wij zien het als onwenselijk dat het mogelijk is dat er een (negatieve) beoordeling zou kunnen ontstaan ondanks de grote investering die wij doen voor het thuisonderwijs. Wij voelen het als onze plicht als ouders om ervoor zorg te dragen dat ons kind een zo succesvol mogelijke toekomst tegemoet gaat. Wij nemen de tijd om haar in zo goed mogelijk onderwijs te voorzien. Het beperken in de vrijheid om onderwijs te geven buiten onze landsgrenzen lijkt me in deze tijd van "korte afstanden" absoluut niet bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs.
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Het is niet nodig om de bekwaamheid aan te tonen van thuisonderwijzers. Met het aanvragen van vrijstelling op onderwijs op school, gaan de ouders een commitment aan om hun kind op de hoogst haalbare manier te onderwijzen. Dit zal bijvoorbeeld ook kunnen inhouden dat ouders in geval van onvoldoende kennis op een bepaald vlak, expertise inwinnen bij een derde - ongeacht of dit iemand is uit de praktijk of een andere thuisonderwijzer - en op deze manier toch kunnen voldoen aan de leervraag vanuit het kind.