Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam A Stakenburg
Plaats Ermelo
Datum 30 januari 2017

Vraag1

Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Het is onduidelijk wat er wordt bedoeld met 'bijzondere gevallen'.

In het geval van het richtingbezwaar zoals gewaarborgd in artikel 5 sub b van de leerplichtwet, in hetwelk de grondwettelijke godsdienstvrijheid en onderwijsvrijheid samenvloeien, zal een dergelijke regeling geen grotere waarborg bieden van de rechten van de ouders en van de kinderen op een leerweg die aansluit bij de geloofsovertuiging dan de huidige regeling, nl. die van vrijstelling. De praktijk wijst uit dat ouders/verzorgers meer dan uitstekend in staat zijn om de honneurs waar te nemen en dat hun kinderen te voorzien in het onderwijs dat wel in overeenstemming is met hun levensbeschouwelijke overtuiging.

Het moet als een onaanvaardbaar risico geacht worden dat de rechten van ouders en kinderen in dit specifieke opzicht zouden worden geschaad door een inperkende uitwerking van een dergelijk voorstel, waardoor in feite de geloofs- en onderwijsvrijheid te niet worden gedaan.

Vraag2

Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Alhoewel dit voorstel in het geheel niet raakt aan het richtingbezwaar, waarin ons primaire belang ligt, ben ik nadrukkelijk van mening dat er vanuit de overheid wordt gewerkt met een zeer smalle, enge visie op onderwijs, waarvan dit voorstel ook getuigt. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat ALLE kinderen, niet alleen zgn. toptalenten (wat zijn de criteria voor een duiding 'toptalent'?) wel zouden kunnen varen bij een vrije, onschoolse visie op onderwijs. Het schoolsysteem is uit de tijd, het nieuwe leren zou vrij moeten zijn.

Vraag3

Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Alhoewel dit voorstel in het geheel niet raakt aan het richtingbezwaar, waarin ons primaire belang ligt, ben ik nadrukkelijk van mening dat iedereen in staat zou moeten zijn om zich in vrijheid over de aarbol te kunnen bewegen. Ongebondenheid wat betreft een schoolsysteem hoort daar bij en het is aan de ouders om onderwijs in te kopen waar het hun goeddunkt, in de vorm die zij verkiezen.

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Momenteel wordt aan de leerplicht voldaan wanneer men een geldig beroep op vrijstelling doet. Dit is een uitstekende regeling waarbij in acht genomen dient te worden dat elke toevoeging hierop welke de onderwijsvrijheid aan banden legt en beknot, in de realiteit een verarming zal inhouden van het onderwijs wat er in de huidige situatie aan kinderen die binnen de vrijstelling vallen, genieten.

Inzake het richtingbezwaar moet OCW er rekening mee houden dat in de huidige situatie geldt dat de ouders hun (kwaliteits)normen dermate scherp hebben gesteld, dat er binnen het aanbod via het schoolstelsel niet aan voldaan kan worden.

Er onstaat een onwerkbare situatie wanneer men strikt gehouden wordt aan een opgelegde selectie van lesmaterialen en leermiddelen door een organisatie die onmogelijk de snelheid waarmee het onderwijsveld zich ontwikkeld, kan bijbenen, simpelweg omdat zo'n organisatie geregeerd wordt door protocollen en daarmee per definitie tot starheid vervalt.

Ervaren thuisonderwijsouders zouden eerder moeten worden uitgenodigd om op te treden als gespecialiseerd onderwijsconsulent ten behoeve van de verrijking van de inzichten van het geformaliseerd onderwijs.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Hoe zal een geschoold docent zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Een succesvol voltooide beroepsopleiding in deze richting zegt niets over de intrinsieke pedagogische capaciteiten. De beste docenten zijn meestal niet op een school te vinden, maar in de wereld van de praktijk.

De vraag is overigens irrelevant. Thuisonderwijs wordt succesvol op basis van wil, inzet, vertrouwensrelaties, aanpassingsvermogen, een persoonlijke onderwijsvisie (dit is een uiterst breed veld), allerlei zaken die achter de voordeur reiken, waar de overheid niets te zoeken heeft.