Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
Mw LM Meleen
|
Plaats
|
Schijndel
|
Datum
|
28 januari 2017
|
Vraag1
Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Vind het nogal vaag omschreven.
Vraag2
Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Voor iedereen leerrecht en geen leerplicht!
Leren moet vanuit de overheid een recht zijn. Het is de plicht van de ouders om te zorgen dat een kind goed opgeleid wordt.
Het is de plicht van de overheid om te zorgen dat er goed en voldoende onderwijs voorhanden is voor degene die bijv. niet voor to kunnen /willen kiezen. Maar het blijft het recht en verantwoordelijkheid van de ouders om zelf de beslissing te nemen.
Vraag3
Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Opvoeden is een taak voor de ouders.
De overheid kan voor goede voorlichting en middelen zorgen, verder niet.
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Als een kind voldoende groei vertoont in de to situatie dan is dit een voldoende criterium, lijkt mij. Ouders kiezen niet voor niets voor to, het moet dan niet vergeleken worden met regulier onderwijs en aan dezelfde criteria voldoen. Een goede overheid heeft de plicht haar mensen te ondersteunen, niet te verplichten. Dan is een overheid niet goed bezig en faalt het als overheid van een democratisch land.
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Als een kind in zijn groei vooruitgang boekt is het goed. Is niet over een kam te scheren en per kind moet dit bekeken worden. Het zou fijn zijn als thuisonderwijzers als ze er behoefte aan hebben ergens terecht zouden kunnen voor begeleiding en niet afgestraft worden.
De overheid moet een voorbeeld functie hebben, als een overheid dit goed doet, zullen er in to ook geen significante problemen zijn, er zijn altijd in welke situatie ook uitzonderingsgevallen, maar een ouder die bewust voor to kiest zal niet verzuimen zijn kind te begeleiden. Niemand die het beter met een kind voorheeft als de ouder zelf.
Als de overheid echt bekwaam zou op het gebied van onderwijs, zouden we wellicht allemaal thuisonderwijzers zijn, of helemaal niet en zouden we tevreden zijn over het huidige onderwijs.
Op deze manier blijf je achter de feiten aanrennen en uiteindelijk zal dit niet werken. Ieder mens die voor zichzelf kan nadenken en vanuit het kind denkt zal dit zo aanvoelen.