Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
J.L. Rosenhart
|
Plaats
|
Zwolle
|
Datum
|
31 januari 2017
|
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Ieder kind (mens) is uniek en doorloopt zijn/haar eigen leerweg. De mensheid kent zo een grote diversiteit dat we niet allemaal in hetzelfde school leer-schema passen. Alles heeft zijn eigen tijd, zo ook het leren van diverse zaken als schrijven, rekenen, geschiedenis, enz.…
Dit maakt het zo lastig en voor velen onwerkbaar om aan kwaliteitsnormen te voldoen. Kinderen zijn plat gezegd geen massa producten uit een fabriek waar wel kwaliteitsnormen aan gesteld kunnen worden, maar levende wezen vol diversiteit.
Van kleins af aan heeft ieder mens zijn eigen ritme en weg, van wanneer het begint met bijvoorbeeld te lopen, te praten en de snelheid waarin het kind dat onder de knie heeft.
Wij vinden dat deze vrijheid behouden hoort te blijven en dat het kind naar behoefte (lees: ‘honger’ en nieuwsgierigheid) mag leren.
Uiteindelijk kunnen alle kinderen lezen, schrijven, rekenen en heeft het kennis van geschiedenis, biologie, etc.… Ieder in zijn eigen tempo.
Ieder kind en mens is anders, heeft andere behoeften en interesses en deze behoren naar ons inzien vrij van het schoolse leerschema ontwikkeld te kunnen worden.
Een gedrevenheid en oprechte interesse vanuit vrijheid als drijfveer voor het handelen in de wereld maakt naar ons weten wezenlijk verschil.
Aan kwaliteit wordt onder thuisonderwijzers ook gewerkt door het contact met elkaar, elkaar op te zoeken, samen te delen, te informeren en samen te ondernemen. Dit gebeurd ook in vele beroepsgroepen d.m.v. intervisie. Zo houdt men elkaar kritisch en scherp.
Wij zien graag dat de overheid vanuit vertrouwen handelt.
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Ouders zijn uiteraard en natuurlijk verantwoordelijk voor hun kinderen, onderwijs instellingen niet.
Ouders in spé hoeven toch ook niet aan te tonen dat zij pedagogisch en didactisch bekwaam zijn?
Bijlage