Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
MSc. C van Straten
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
30 januari 2017
|
Vraag1
Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Het risico van dit voorstel is dat het de aversie tegen (ouders van) kinderen die alternatieve vormen van onderwijs volgen nog meer zal vergroten aangezien dit nu ook deels zal worden bekostigd uit de staatskas; en dus van belastinggeld.
Vraag2
Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Dit voorstel zal de flexibiliteit vergroten en daardoor een positief effect hebben op alle betrokkenen.
Vraag3
Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Dit voorstel zal de flexibiliteit vergroten en daardoor een positief effect hebben op alle betrokkenen.
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Dit voorstel is problematisch, gezien het feit dat zowel het probleem als de eisen die genoemd worden bij wijze van 'oplossing' volledig ongefundeerd zijn. Volgens alle wetenschappelijke literatuur scoren kinderen die thuisonderwijs hebben genoten gemiddeld vele malen beter over de hele linie dan kinderen in het reguliere onderwijs. Dat er een probleem zou zijn met de kwaliteit van het onderwijs dat de kinderen thuis genieten, blijkt uit geen enkel onderzoek. Met de voorstellen die deze regering doet poogt zij echter de bewijslast om te draaien en ouders te laten 'bewijzen' dat hun onderwijs van voldoende kwaliteit is, in plaats van vooraleerst aan te tonen dat er überhaupt sprake is van een probleem. Deze situatie van omgekeerde bewijslast past niet in een rechtsstaat.
En alsof dat nog niet erg genoeg is worden er vervolgens eisen opgesteld die niets te maken hebben met de kwaliteit van het onderwijs, maar meer bedoeld lijken om nog meer drempels op te werpen voor thuisonderwijs; met het oogmerk dit uiteindelijk vrijwel onmogelijk te maken. De hbo-eis bijvoorbeeld sluit op oneigenlijke wijze 55% van de ouders bij voorbaat uit van het geven van thuisonderwijs. Dit terwijl nergens wordt onderbouwd dat ouders zonder hbo-diploma niet of onvoldoende in staat zouden zijn om thuisonderwijs te geven; of dat kinderen van dergelijke ouders slechter presteren.
Ook voor de andere eisen die gesteld worden; bijvoorbeeld aan de taal waarin het onderwijs wordt gegeven en de locatie (!) waar dit plaatsvindt ontbreekt iedere onderbouwing. Op geen enkele manier wordt aangetoond dat deze eisen iets te maken hebben met het voldoen aan de leerplicht. Feitenvrij beleid zou ik het willen noemen. Het lijkt erop dat het ministerie van onderwijs met deze eisen voornamelijk een ingang voor zichzelf aan het creëren is om achter de voordeur te komen van de thuisonderwijzers, en daarmee de eigen invloedssfeer uit te breiden tot in de woonkamer van de thuisonderwijzers. Ook de papieren rompslomp ter waarde van meer dan honderdduizend euro per jaar zal geen enkel probleem oplossen, maar slechts een extra drempel voor thuisonderwijs opwerpen.
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Gezien het feit dat kinderen die thuisonderwijs genieten structureel beter scoren over de gehele linie is dit een vraag die geen antwoord behoeft. Dit is als vragen hoe Apple kan aantonen dat ze goede computers en smartphones maken.