Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
A.P.C. van de Lageweg
|
Plaats
|
Heerhugowaard
|
Datum
|
30 januari 2017
|
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Dit wetsvoorstel met betrekking tot thuisonderwijs zou veel van de voordelen van thuisonderwijs ten opzichte van schoolonderwijs teniet te doen.
Het grote pluspunt van thuisonderwijs is juist de flexibiliteit van de thuisonderwijzer, welke volledig kan inspelen op het kind. Dit in tegenstelling tot schools onderwijs, waar de leraar te maken heeft met grote klassen van 25+ leerlingen.
Dit betekent ook dat de overheid niet zonder meer de eisen aan een school zomaar 1 op 1 kan toepassen op thuisonderwijs.
Een strak geformuleerd onderwijs plan is handig voor controle en om voortgang mee bij te houden, maar zou betekenen dat een thuisonderwijzer meer bezig is om zijn/haar kinderen hieraan te laten voldoen dan om een optimale leeromgeving te creëren.
Wat betreft thuisbezoek van de onderwijsinspectie; wat het nut is van een (onaangekondigde) inspectie thuis ontgaat mij volledig. Het is een zware inbreuk op de privacy, zonder logische rechtvaardiging.
Locatie gebonden onderwijs lijkt ook geen voordelen te hebben, behalve controle te vergemakkelijken. Met het oog op sociale ontwikkeling van het kind valt het alleen maar toe te juichen als een kind veel buiten de deur komt en daardoor in contact komt met de maatschappij. Hierbij kunnen we denken aan excursies naar musea, leren in de natuur en contacten met andere (thuisonderwijzende) families. Dit hoeft zich uiteraard niet te beperken tot Nederland. Tenslotte is het met de almaar toenemende globalisering goed indien de jongeren niet meer bepekt worden door onze landsgrenzen.
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Het is zeer de vraag of de eis voor een HBO opleiding van de ouders zin heeft. Een onderwijzer op een school geeft les aan een grote groep leerlingen, en hiervoor zijn andere vaardigheden benodigd dan in het geval van thuisonderwijs, waarbij de ouder zélf het kind onderwijst. De gemiddelde ouder hééft deze vaardigheden reeds, hoger opgeleid of niet.
Ook zegt een diploma over het algemeen maar weinig over de daadwerkelijk kennis, kunde en niveau van de thuisonderwijzer. Er zijn berichten genoeg in de media te vinden over het soms matige niveau van leerkrachten in het onderwijs. Ter illustratie hoeven we enkel te kijken naar de gemiddelde rekenvaardigheid van PABO studenten. Een diploma waarborgt geen kwaliteit.
Juist het feit dat er veel meer sprake is van één op één interactie binnen thuisonderwijs i.p.v. een grote klas zou de thuisonderwijzer een grote flexibiliteit moeten geven ten opzichte van schools onderwijs. Hierbij kun je denken aan de individuele behoeftes en interesse van het kind, en bijvoorbeeld het minder locatie gebonden zijn. De overheid zou dit juist moeten stimuleren i.p.v. te beperken door zeer strenge restricties hier aan te verbinden. Ter illustratie; topuniversiteiten in de Verenigde Staten hebben bijvoorbeeld een voorkeur voor thuis onderwezen studenten. De resultaten spreken dus voor zich.
Nu zijn de Verenigde Staten geen Nederland, maar het zal geen kwaad kunnen om eens te kijken hoe men in thuisonderwijs-vriendelijke landen het e.e.a. geregeld heeft.