Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam Maastricht University (MJ Hopman)
Plaats Maastricht
Datum 5 december 2016

Vraag1

Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Belangrijk is dat bij het eventueel toekennen van deze status het kind centraal wordt gesteld. Het moet dus geen carte blanche zijn voor scholen om zonder inzet kinderen met een wat lastigere onderwijs/zorg vraag buiten te sluiten. Het feit dat het geld "kost" voor scholen als ze deze leerlingen niet verder helpen biedt hopelijk extra motivatie om kinderen in principe binnen de school verder te helpen. Dat er een mogelijkheid komt voor wanneer het echt (even) niet gaat op school, is op zich mooi. Het lijkt me wel wenselijk dat er contact blijft met de school van inschrijving, indien mogelijk, ook met het oog op herintegratie.

Vraag2

Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Het risico is altijd dat het kind te "anders" wordt t.o.v. de andere kinderen. Het kind kan zijn/haar sportieve of muzikale talent ontwikkelen, maar als er te eenzijdig nadruk op deze ontwikkeling wordt gelegd zou het kunnen dat sociale ontwikkeling achter gaat lopen. Wenselijk zou zijn als bv mentoren ook dit aspect in de gaten houden (en niet alleen de cognitieve ontwikkeling).

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Het wetsvoorstel m.b.t. thuisonderwijs gaat uit van de wensen van de ouder, en niet van het recht van het kind. Volgens het kinderrechtenverdrag komt in elke politieke en juridische afweging het belang van het kind altijd op de eerste plaats (art. 3) en hierbij staat het recht van het kind op onderwijs voorop. In het wetsvoorstel echter staat de wens van de ouder om thuis les te geven voorop. Een ouder vindt het misschien leuk om zelf les te geven aan zijn/haar kinderen, denkt misschien dat hij/zij dit beter kan dan docenten op scholen, e.d. Voor het kind betekent dit echter dat hij/zij de enige in de hele buurt is die, in tegenstelling tot andere kinderen, niet naar school gaat. Hij/zij heeft minder of geen vriendjes, leert niet de sociale vaardigheden die kinderen leren in de groep, e.d. (zie ook onderzoek: "(W)elk kind heeft recht op onderwijs?": http://kinderrechtenonderzoek.nl/wp-content/uploads/2014/09/Rapport-totaal-PDF.pdf . Dit lijkt me tegenstrijdig met het kinderrechtenverdag.

Ik zou voorstellen om thuisonderwijs toe te staan mits kan worden aangetoond dat dit in het belang van het kind zelf is, waarbij tenminste ook naar het kind zelf geluisterd wordt.