Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam M Dam
Plaats Soest
Datum 31 januari 2017

Vraag1

Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
-

Vraag2

Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
-

Vraag3

Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
-

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Als lid van de NVvTO heb ik kennis genomen van hun reactie. Ik sluit mij volledig bij deze reactie aan.
Het voorstel zoals dat er nu ligt lijkt volledig te zijn opgesteld vanuit angst voor het onbekende. Het lijkt mij nuttig als de staatssecretaris over zijn angst heen stapt en het onbekende gaat verkennen. Pas als er gedegen kennis is vergaard over thuisonderwijs en over hoe thuisonderwijs functioneert kan er een passend en uitvoerbaar wetsvoorstel tot stand komen.

De huidige maatschappij en het bedrijfsleven vragen continu om mensen die anders (out of the box) denken. Iedereen vraagt zich af of de opleidingen die kinderen nu volgen nog wel voldoen aan de vraag van de arbeidsmarkt van morgen. Je zou verwachten dat een andere vorm van onderwijs, die meer "out of the box" is, dan ook veel steun zou ontvangen. Het verbaasd mij dan ook ten zeerste dat men middels dit voorstel iedereen zoveel mogelijk "in the box" wil persen.

Als dit voorstel blijft zoals het is en uiteindelijk resulteert in een vergelijkbare wet vrees ik dat een redelijk aantal thuisonderwijzers zich niet meer senang zal voelen in het Nederlandse politieke klimaat. Thuisonderwijs en een bepaalde mate van vrijheid daarin ligt vele van ons na aan het hart, als het moet vinden wij altijd wel andere wegen/manieren om de situatie enigszins werkbaar te maken. Maar liever steek ik mijn energie in wat echt belangrijk is; het onderwijs aan onze kinderen.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid aan moeten tonen?
Iedereen met kinderen wordt geacht in staat te zijn ze zelf op te voeden tot het tegendeel bewezen is. Een thuisonderwijzer is niets meer of minder dan een ouder die besloten heeft de opvoeding van zijn/haar kind(eren) niet voor een groot deel uit handen te geven. Dan lijkt mij dezelfde benadering van toepassing. Iedere ouder kan zijn kind iets leren, dat doen ze allemaal.