Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam A.G. Mussche-Zwart
Plaats Nijkerkerveen
Datum 31 januari 2017

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Wij zijn blij dat OCW thuisonderwijs bestaansrecht wil blijven geven en de kwaliteit ervan wil waarborgen. In vele andere vooruitstrevende landen blijkt thuisonderwijs immers een succesvol en kwalitatief goed alternatief te zijn voor schoolonderwijs.
Wat dat betreft dus hulde aan dit wetsvoorstel, dat ouders de mogelijkheid biedt zelf passend onderwijs aan hun kind(eren) te geven, wanneer zij scholen ongeschikt vinden qua richting of inrichting.

Thuisonderwijs verschilt in vele opzichten van schoolonderwijs. Denk alleen al aan de grote mate van één-op-één onderwijs, veel mogelijkheid in te spelen op persoonlijke interesses en ontwikkeling, grote mate van autodidactisch leren etc.
Bij doorlezen van het voorstel blijkt met deze verschillen vrijwel geen rekening te zijn gehouden. Het is ons inziens zeer onterecht dat aan thuisonderwijs dezelfde eisen worden gesteld als aan schoolonderwijs, terwijl beide systemen zoveel van elkaar verschillen.
Kwaliteit van thuisonderwijs waarborgen? Graag, maar dan wel werkbaar en tegemoetkomend aan het eigene en flexibele van thuisonderwijs.

Het volgende punt is voor ons echt niet werkbaar:
Art. 15e (a), het bezit van een bachelorgraad voor de thuisonderwijzer.
Bezit van een dergelijke diploma waarborgt op geen enkele wijze de kwaliteit van het thuisonderwijs. Een dergelijke maatregel zal daarentegen veel bekwame en betrokken thuisonderwijzers buitensluiten.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Van de thuisonderwijzer mag redelijkerwijs verwacht worden dat hij/zij de Nederlandse taal goed beheerst, nauw betrokken is bij de ontwikkeling van zijn/haar kind(eren) en aandacht heeft voor het ontwikkelen van goed burgerschap en betrokkenheid in de maatschappij. Dit zou tot uiting kunnen komen in het onderwijs-leerplan en in persoonlijke gesprekken met bijv. een leerplichtambtenaar (die ervaring en affiniteit heeft met thuisonderwijs).
Verder mag van een thuisonderwijzer worden verwacht dat hij/zij betrokken is bij de thuisonderwijsgemeenschap, deelneemt aan bijv. intervisiegroepen en workshops etc.