Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
Ieder(in) (G. Boezaard)
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
29 januari 2017
|
Vraag1
Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Ieder(in) verwacht dat dit voorstel een goede oplossing biedt voor die kinderen die op dit moment thuis zitten of waar thuis zitten dreigt. Zij zijn wel leerbaar, maar worden gehinderd door bijvoorbeeld een angststoornis, autisme verwante stoornis, andere psychische problematiek of een chronische ziekte waardoor zij niet (voltijds) naar school kunnen. Of ze zijn zo ver van school verwijderd geraakt dat er andere mogelijkheden geboden moeten worden, die ondersteunend werken om de leerling weer rustig naar school terug te begeleiden. Soms moet er ‘out of the box’ gedacht worden om uiteindelijk het doel te bereiken dat een leerling zich kan ontwikkelen en wordt voorbereid op deelname aan de maatschappij. Het effect van het voorstel onderwijs op een andere locatie dan de school zal naar de mening van Ieder(in) leiden tot minder thuiszitters.
Ieder(in) verwacht dat dit voorstel werkbaar is als de school waar het kind ingeschreven staat, de onderwijsmiddelen voor dit kind ook mag zetten voor andere vormen van onderwijs of ontwikkeling. Mogelijk ook aangevuld vanuit andere wetgeving zoals de Jeugdwet. Wel met de intentie dat het kind in staat wordt gesteld te leren als het kind ook kan leren. Van groot belang bij het samenstellen van dit type maatwerk is dat er gekeken wordt naar de behoefte en mogelijkheden van de leerling. Dat vraagt meerdere disciplines aan de overlegtafel om tot oplossingen te komen. De ouders zijn onontbeerlijke schakel, omdat zij hun ervaringsdeskundigheid in de omgang met hun kind meebrengen. Ook kinderen zelf kunnen heel goed aangeven wat voor hen wel of niet werkt. Dergelijk maatwerk komt dus nooit alleen door school tot stand, maar vraagt een gezamenlijke aanpak.
Dergelijk maatwerk vraagt duidelijkheid omtrent regie en de uitdrukkelijke bereidheid van partijen om het doel leidend te laten zijn en niet de middelen.
Een risico kan zijn dat scholen te gemakkelijk van deze mogelijkheid van onderwijs op een andere locatie gebruik maken, zodat een leerling door geschoven wordt naar een andere plek.
Vraag2
Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
De groep leerlingen waar het hierboven om gaat is binnen onze achterban buitengewoon klein. Voor een onderbouwd antwoord zouden wij deze groep moeten bevragen.
Vraag3
Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
De groep leerlingen waar het hierboven om gaat is binnen onze achterban buitengewoon klein. In een aantal gevallen betreffen het gezinnen die juist op reis zijn gegaan, omdat binnen ons huidige onderwijs systeem geen passend aanbod is. Met invoering van het voorstel wordt tegemoet gekomen aan deze groep leerlingen, omdat er oplossingen mogelijk worden.
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Thuisonderwijs zien wij alleen als een goed alternatief bij situaties waarin het (voltijds) naar school gaan niet mogelijk is. Wij denken dat thuisonderwijs jongeren helpt bij de voorbereiding op een plek in de maatschappij, mits er ook gekeken wordt hoe leerlingen in verbinding blijven met andere leerlingen om sociale vaardigheden op te doen.
Onze verwachting is dat het aantal thuiszitters op termijn zal afnemen door het inzetten van deze regeling. Van belang is wel dat er steeds een lijn blijft bestaan met de school waar een leerling staat ingeschreven. Het uiteindelijk doel is toe te werken naar (gedeeltelijke) deelname op een school of andere leeromgeving.
Wij voorzien geen problemen als er ook minimale kwaliteitsnormen worden opgesteld voor thuisonderwijs. De uitwerking van deze kwaliteitsnormen kunnen tot stand komen door ook ouders/leerlingen te betrekken die al ervaring hebben met thuisonderwijs.
Ieder(in) vindt het niet wenselijk wanneer de ouders het onderwijs geven aan hun kind, omdat daarmee de relatie ouder-kind onder druk kan komen te staan. Er zijn situaties voorstelbaar waarin dat onontkoombaar is. Bij het opstellen van het maatwerk, moet daarom ook gekeken worden naar de mogelijkheden en wat het beste aansluit bij het kind. Een 1-op-1 begeleiding door iemand anders dan de ouders moet mogelijk zijn.
Het opstellen van kwaliteitsnormen voor thuisonderwijs lijkt ons een onderwerp dat in overleg met alle partijen, dus ook de ouderorganisaties, uitgewerkt dient te worden. Aan de ene kant zien wij weinig risico als kwaliteit van thuisonderwijs afgewogen wordt tegen de situatie van niets doen/thuis zitten. Iedere vorm van lesstof die een leerling krijgt aangereikt is dan welkom. Te strikte regels kunnen belemmerend werken. Bij te weinig kwaliteitsregels is het risico aanwezig dat er een toeloop op deze vorm van onderwijs gaat ontstaan. Daarom is het belangrijk dat echt gekeken wordt naar het kind, er van tijd tot tijd gekeken wordt of er sprake is van een ontwikkeling die mogelijk maakt dat er op termijn op een andere locatie les gegeven wordt dan thuis, om vervolgens ook af en toe op school mee te kunnen doen. De focus op het behalen van een diploma is minder relevant als een leerling wordt opgeleid tot zelfstandig burger, die mee kan doen en een bijdrage levert aan de maatschappij. Kinderen die redelijk tot goed kunnen leren, zullen dat toch wel doen en kunnen via de routes van staatsexamen hun diploma halen.
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Ieder(in) denkt dat het belangrijker is te kijken naar de output. Boekt een kind progressie? Regel ondersteuning voor de thuisonderwijzer wanneer blijkt dat dit nodig is om te helpen bij de lessituatie. Kijk ook naar de relatie tussen leerling en lesbegeleider. Is dat veilig en vertrouwd? Het maakt ook uit wie de thuisonderwijzer is. Aan een gediplomeerde leerkracht mogen (kwaliteits-) eisen worden gesteld. Als ouders hun kinderen les geven gelden andere normen. Zorg in alle gevallen dat er iemand verantwoordelijk is, die de ontwikkeling van de leerling volgt en kan bijsturen als dat nodig is.