Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam swv's vo Maastricht Heuvelland en Parkstad (drs. N.P. Bollen)
Plaats Heerlen
Datum 25 januari 2017

Vraag1

Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Vanuit de positie van swv's ontstaat op deze manier een verminderde regie op opdracht van de swv's om een dekkend aanbod van voorzieningen te realiseren omdat b3-scholen geen onderdeel uitmaken van de bestuurlijke samenwerking en claims dat dit of dat in ondersteuningszin door hun goed geregeld zal worden niet of nauwelijks te controleren zijn en op grond van "alternative facts" we moeten geloven dat het wel goed zit. Kwetsbare leerlingen hebben significant vaker ook kwetsbare ouders die in hun oordeelsvermogen niet altijd te volgen zijn.

Vraag2

Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Er zijn nu al voldoende mogelijkheden om scholen en ouders ruimte te geven om hun sportieve droom na te jagen. Voor leerlingen onder de twaalf jaar lijkt de olympische gedachte "meedoen is belangrijker dan winnen" en meer adequate pedagogische setting. Onderzoek naar de ontwikkeling van kinderen onder invloed van "tiger mums" (and dads) lijkt op zijn plaats voor aleer dit soort ruimte geschapen wordt.

Vraag3

Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
De wereldschool (ivio) laat voldoende zien dat dit soort mogelijkheden nuttig zijn, verder uitbouw met nog meer ICT-voorzieningen is een goed idee.

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Een van de belangrijkste factoren van school in een verder individualiserende samenleving is de sociale interactie. Het belang van actief interacteren met een peergroup van klasgenoten / schoolgenoten zal steeds grotere worden om leerlingen met sociale en 21ste century skills te laten oefenen.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Niet aan beginnen