Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
V Luhrmann
|
Plaats
|
Drechterland
|
Datum
|
31 januari 2017
|
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Onderwijs thuis is een onderwijsvorm en geen schoolvorm. De overheid probeert eisen op te leggen, waardoor de aard van thuisonderwijs ondergesneuveld raakt. Vreemd is dat ambtenaren zich weinig lijken aan te trekken van onderzoek naar thuisonderwijs en thuisonderwezen kinderen. Wereldwijd bewijst zich deze vorm van onderwijs als succesvol zonder dat ouders deze kwaliteitsnormen opgelegd krijgen. Thuisonderwijs biedt maatwerk en juist mogelijkheden onder andere door een- op een- onderwijs, niet gebonden zijn aan locatie en tijdstip, vertrouwde omgeving en het volgen van interesses waardoor het leren betekenisvoller wordt.
Ik wil specifiek nog ingaan op het eis: Nederlands als voertaal. Mijn inziens komt hierdoor de mogelijkheid van twee- of meertaligheid onder druk te staan. Opvoeding en onderwijs zijn bij het geven van thuisonderwijs sterk met elkaar verbonden, maar door dit eis wordt de mogelijkheid om in de moedertaal op te voeden beperkt. Als een taal goed aangeleert wordt (moedertaal) kan hierop ook gebouwd worden om andere talen aan te leren. Niet te vergeten zijn veel bruikbare curricula in het Engels of bestaan er in Nederland tweetalige trajecten op scholen of universiteiten.
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Een onderwijsbevoegdheid of diploma geeft geenzins uitsluitsel op beter kwaliteit thuisonderwijs. Het is geen goed meetinstrument als het om gezinnen gaat waar thuisonderwijs gegeven wordt. Zoveel andere componenten spelen een rol zoals motivatie of de unieke ouder-kind relatie waarbij ouders gedreven zijn en letterlijk 'alles uit de kast halen' om de ontwikkeling van hun kinderen te bevorderen en om de kinderen toe te rusten voor de toekomst.