Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam B.ed Nancy Huitema
Plaats Bovenkarspel
Datum 13 december 2016

Vraag1

Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Het zou erg goed zijn. Op deze manier wordt het voor leerlingen makkelijker school te volgen op bijvoorbeeld twee verschillende scholen, zonder dat één van deze scholen financieel in de problemen komt voor het part-time faciliteren van deze leerling.

Vraag2

Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
In de rol van ouder kan ik zeggen dat het een hele zorg minder is als dit goed geregeld is. Leerlingen kunnen langer geheel of gedeeltelijk thuis blijven wonen, hoeven dus niet op zeer jonge leeftijd bij een gastgezin te slapen e.d. Het geeft stabiliteit voor het gezin dat toch al uitdagingen heeft van een topsportkind. Risico wanneer één van de deeltijdscholen het niet zit zitten omdat er geen financiële vergoeding tegenover staat. Verder is het prima te doen.

Vraag3

Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Voordeel is dat leerlingen verbonden kunnen blijven met hun eigen school. Nadeel zou kunnen zijn dat de leerling misschien dingen niet snapt en onvoldoende ondersteund kan worden op afstand omdat ouders wellicht ook niet kunnen ondersteunen. Belangrijk lijkt het wel dat er vakkundige ondersteuning is in het buitenland zelf.

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Nadeel is vooral dat leerlingen onderwezen moeten worden door vakkundige mensen, er zou een sociaal isolement kunnen ontstaan bij deze leerlingen omdat ze geen deel uitmaken van de maatschappij. Je werkt het 'alleenheersen' van ouders in de hand, waardoor kinderen makkelijk buiten allerlei systemen kunnen vallen. Te late diagnose van bijv. achterstanden, leerproblemen, huiselijke problemen, etc.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Een thuisonderwijzer zou gewoon een diploma moeten hebben waaruit de pedagogische-didactische bekwaamheid blijkt. Een leraren- of docentenopleiding lijkt toch wel het minimum. Dat is ook verplicht op het moment dat een kind gewoon naar een school zou gaan.