Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
dhr. C. Schelling
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
25 januari 2017
|
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Dit voorstel is niet werkbaar. Het risico is dat een andere manier van onderwijs (TO) de kop ingedrukt wordt, terwijl uit onderzoeken blijkt dat er geen significante verschillen zijn tussen kinderen die regulier onderwijs hebben gevolgd en kinderen de TO hebben gehad. Uit sommige onderzoeken, komen zelfs voordelen van TO naar voren. Zeker in het geval van kinderen die niet optimaal kunnen functioneren in het reguliere onderwijs, bijv. doordat zij meer tijd nodig hebben voor hun ontwikkeling, of zich op een andere manier ontwikkelen.
Daarbij lijkt het mij goed voor het huidige schoolsysteem dat ouders de verantwoordelijkheid nemen voor het zelf geven van onderwijs, om zo het onder druk staande reguliere onderwijs deels te ontzien. De druk in het huidige onderwijssysteem is zo hoog dat de kwaliteit van het onderwijs eronder lijdt.
Het is niet werkbaar op het moment dat de eisen worden opgesteld vanuit regulier onderwijs. TO is een andere manier van onderwijs, toegespitst op het individuele kind. Hoe kan een onderwijsinspecteur/ambtenaar eisen stellen aan TO, zonder ieder individueel kind dat TO krijgt, te kennen? De kinderen die TO krijgen, zijn allemaal anders en krijgen allemaal om andere redenen TO.
TO zou eigenlijk gezien kunnen worden als een pilot voor hoe het reguliere onderwijs verbeterd kan worden. Denk aan de snel veranderende technologien waardoor onderwijs anders ingericht kan worden.
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
De pedagogisch-didactische bekwaamheid kan niet feitelijk worden aangetoond, maar spreekt uit het feit dat de thuisonderwijzer kiest voor TO.
Daarbij zou er meer gestuurd kunnen worden op samenwerking tussen lpa en thuisonderwijzer op het moment dat de heersende consensus is dat TO een gangbaar alternatief is voor regulier schoolonderwijs. Zoals het nu is, is dit niet mogelijk, omdat een lpa erop gericht is de TO-er naar school te krijgen.