Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam C.J. Houtman
Plaats APELDOORN
Datum 28 januari 2017

Vraag1

Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
k zou er voor willen pleiten om dit niet tijdelijk te doen. Dit voor leerlingen die permanent buiten de boot vallen in regulier onderwijs, en waarbij een andere oplossing noodzakelijk is. Dit geldt ook voor thuisonderwijs, in de situatie door voor hen als goed wordt beschouwd. Daarbij zijn er legio voorbeelden en bewijs dat kids van thuisonderwijzers 1. veel socialer zijn. 2. veel eerder op niveau zijn dan leeftijdsgenoten. 3 meer kennis en kunde hebben over allerhande zaken.

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Dit is niet werkbaar voor ons omdat we beiden geen HBO opleiding hebben. Besproken is, is dat HBO wel een minimum zou zijn. Een HBO op zich geeft geen kwaliteitsborging. Deze en de overige minimumeisen zijn onwerkbaar. Het maakt het onderwijs inflexibel. HBO bepaalt niet of een ouder in staat is om zijn kind goed te onderwijzen. En een onderwijsplan dient uitgevoerd te worden door kenners van thuisonderwijs, zoals in samenwerking met Stichting Keurmerk Thuisonderwijs. Hierin kan een jaarlijkse cursusdag een optie in zijn. Het onderwijs is onvergelijkbaar met schoolonderwijs en de eisen moeten dan ook niet op basis daarvan gemaakt worden.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Dat is een heikel punt, namelijk: als iemand een specifieke opleiding daarvoor gevolgd heeft, heeft deze persoon nog niet aantoonbaar gemaakt dat hij/zij over deze vaardigheden voor thuisonderwijs beschikt. Anderzijds zegt dit ook: degenen die geen specifieke opleiding daarvoor gevolgd hebben kunnen deze bekwaamheden wel degelijk hebben.

In zichzelf heeft een thuisonderwijzer, bij het maken van de keuze voor thuisonderwijs, deze bekwaamheden al deels aangetoond. Dit door: 1. Visie op leven. 2. Visie over opvoeden. 3. Visie over manier van opvoeden en onderwijzen.

En deze manier van lesgeven is in overeenstemming van de vrijheid van onderwijs. Wat is anders uw oplossing voor gewetensbezwaren als er geen school naar geweten is om bij in te schrijven?