Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
J.G. De Witt
|
Plaats
|
Noordwijk
|
Datum
|
29 januari 2017
|
Vraag1
Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Ik verwacht dat als dit werkelijk kan, het van belang is dat kinderen die dit betreft de weg hier naartoe kunnen vinden en niet ontmoedigd moeten worden door onwetende scholen en samenwerkingsverbanden. Als het dan ingezet kan worden, zal het verergeren van schoolteam kunnen stoppen. Beter is nog meer ruimte voor flexibiliteit.. zodat trauma kan worden voorkomen
Vraag2
Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Waarom alleen sport en cultuur? Veel wetenschappelijke talenten gaan kapot in het huidige systeem. Daarnaast zouden lestijden voor alle leerlingen best passender mogen
Vraag3
Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Het effect zal zijn dat deze leerlingen meer leren dan wanneer dit niet mag. Wat een verrijking voor deze kinderen. Het vraagt wel iets van het onderwijs. Maar daarop inspelen is vergelijkbaar met wat nu ook nodig is om in te spelen op de verschillen tussen kinderen.
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
En flinke groep kinderen zal dan wel tot leren kunnen komen en een deel zal zelfs excelleren. Onderwijs op een school is als werken in een fabriek.. ontstaan ik niet de Industriële Revolutie. Hoeveel mensen werken nog in een fabriek aan de productielijn?
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Hoe toont een docent dit aan? Binnen scholen gaat wat dat betreft veel mis. Formeel bevoegde docenten richten veel schade aan. Ouders zijn hierin goed in staat aan te voelen wat bij hun kind past en dus ook goed in staat hierop toe te zien. Er zou een register kunnen komen waarin van thuisonderwijzers bijgehouden wordt wat ervaringen met deze persoon zijn. Waar ouders kunnen 'endorsen' zoals op LinkedIn. .