Onderzoekskaders 2017

Reactie

Naam MeanderOmnium (voorschool Op Dreef) (pedagogisch kwaliteitsmedewerker k Augustinus)
Plaats Zeist
Datum 10 februari 2016

Vraag1

Hoe beoordeelt u de wijze waarop de inspectie met dit onderzoekskader het toezicht voor de toekomst wil vormgeven? Wat vindt u sterke en minder sterke punten hierin?
Zeer positief. De inspectie wordt veel meer samen gedaan,. waardoor inspecteur en organisatie dezelfde activiteit observeren en waardoor het makkelijker wordt om na te praten en aan te vullen. Hierdoor wordt beter zichtbaar wat verbeterpunten zijn en wat nodig is om de kwaliteit te verhogen

Vraag2

Vindt u de normering zoals weergegeven in hoofdstuk 4 voldoende duidelijk? Vindt u deze rechtvaardig?
Ja, deze zijn duidelijk en rechtvaardig. Het is belangrijk dat iedereen moet aan dezelfde normering en dat hier eisen aan gesteld worden. Je wordt niet afgerekend op wat niet helemaal goed gaat, maar er zijn ontwikkelpunten. De eisen waar je aan moet voldoen zijn reëel.
Bovendien wordt ook helder waarin je echt onderscheid van anderen en waarom dit zo is.

Vraag3

Is helder welke elementen bij het bestuur dan wel op de school (MBO: de opleiding) beoordeeld worden?
ja

Vraag4

Is u uit de hoofstukken 5 en 7 duidelijk wat u kunt verwachten als de inspectie een onderzoek verricht bij uw bestuur/op uw school/bij uw opleiding? Is het onderscheid tussen de jaarlijkse monitoring en het vierjaarlijks onderzoek u duidelijk? (Hoofdstuk 5, 6 en 7)
Ja, voor de voorscholen is het iets anders heb ik begrepen? Er is geen vierjaarlijks onderzoek. Ik zie vooral de toegevoegde waarde in het helder krijgen wat voldoende is en waar je op kunt aanscherpen of op moet inzetten als organisatie.

Vraag5

Vindt u de specifieke toepassingen van het waarderingskader uit hoofdstuk 11 herkenbaar en juist? Vindt u de normering daarvan duidelijk en rechtvaardig?
ja

Vraag6

Heeft u nog opmerkingen over de wijze van rapporteren (8), herstel en verbetering (9) en stelseltoezicht (10)?
de wijze van rapporteren is helder, vooral omdat er naast de beoordeling ook een onderbouwing gegeven wordt met heldere aanwijzingen wat nog nodig is.