Onderzoekskaders 2017
Reactie
Naam
|
Obs de Viermaster (De heer A Greven)
|
Plaats
|
Veendam
|
Datum
|
8 februari 2016
|
Vraag1
Hoe beoordeelt u de wijze waarop de inspectie met dit onderzoekskader het toezicht voor de toekomst wil vormgeven? Wat vindt u sterke en minder sterke punten hierin?
Sterk: meer accent op stimuleren en dialoog
Minder sterk: toch nog veel items met normeringen waardoor het karakter sterk controlerend blijft. Veel scholen ervaren een grote administratieve last omdat ze het gevoel hebben zich constant te moeten verantwoorden. Verwarrend zijn ook de interpretatieverschillen in de media van enerzijds de inspectie en anderzijds de staatssecretaris over de rol van de inspectie.
Vraag2
Vindt u de normering zoals weergegeven in hoofdstuk 4 voldoende duidelijk? Vindt u deze rechtvaardig?
Duidelijk
Vraag3
Is helder welke elementen bij het bestuur dan wel op de school (MBO: de opleiding) beoordeeld worden?
Ja
Vraag4
Is u uit de hoofstukken 5 en 7 duidelijk wat u kunt verwachten als de inspectie een onderzoek verricht bij uw bestuur/op uw school/bij uw opleiding? Is het onderscheid tussen de jaarlijkse monitoring en het vierjaarlijks onderzoek u duidelijk? (Hoofdstuk 5, 6 en 7)
Ja
Vraag5
Vindt u de specifieke toepassingen van het waarderingskader uit hoofdstuk 11 herkenbaar en juist? Vindt u de normering daarvan duidelijk en rechtvaardig?
Juiste toepassing.
Vraag6
Heeft u nog opmerkingen over de wijze van rapporteren (8), herstel en verbetering (9) en stelseltoezicht (10)?
Als scholen/besturen niet voldoen aan de basisvoorwaarden dan is een strak toezicht van de inspectie noodzakelijk en rechtvaardig waarin controle en stellen van eisen tot verbetering logisch is.
Als scholen/besturen goede opbrengsten hebben, er sprake is van een goed pedagogisch en didactisch klimaat, ouders en leerlingen tevreden zijn, dan zou de inspectie nog veel meer terug mogen treden. Geef onderwijsprofessionals het vertrouwen dat ze goed bezig zijn, hierdoor stijgt het zelfvertrouwen, plezier in het werk en daalt het ziekteverzuim.