Onderzoekskaders 2017

Reactie

Naam Kdbs de Dolfijn (A. Roelofs)
Plaats Heino
Datum 16 februari 2016

Vraag1

Hoe beoordeelt u de wijze waarop de inspectie met dit onderzoekskader het toezicht voor de toekomst wil vormgeven? Wat vindt u sterke en minder sterke punten hierin?
Het conceptkader ziet er goed doordacht uit. Over het geheel genomen vind ik het een positief verhaal.

Ik zou twee kanttekeningen willen plaatsen. Het werken vanuit verdiend vertrouwen is een keuze. Binnen ons onderwijs schenken wij kinderen vertrouwen en kijken hoe het gaat uitpakken. Zo kun je ook zaken aanvliegen.

Binnen dit kader blijven de eindopbrengsten nog steeds sterk het eindoordeel beheersen, zonder dat er gekeken is of de gehanteerde normen valide en realistisch zijn. Leerlinggewicht wordt gezien als een objectief gegeven, terwijl dit natuurlijk niet zo is. Op onze school hebben binnen nagenoeg alle gezinnen de ouders een opleiding afgerond. Gevolg is dat de school in groep 1 valt. Naar het niveau van de opleiding wordt niet gekeken. Dat 3/4 van de ouders in jaargroepen MBO als hoogste opleiding hebben genoten, zorgt er niet voor dat de leerlingen veel (extra) bagage van huis uit meekrijgen. Dat betekent voor deze school en de collega's dat we knetterhard werken om er voor te zorgen dat we de te hoge normen moeten halen. Daar kunnen we erg lastig aan voldoen, terwijl het onderwijs prima op orde is.

Vraag2

Vindt u de normering zoals weergegeven in hoofdstuk 4 voldoende duidelijk? Vindt u deze rechtvaardig?
Zoals hierboven aangegeven, zijn de normen i.r.t. schoolgewicht niet rechtvaardig. Ze zijn te kort door de bocht en zouden meer en beter gedifferentieerd moeten worden. Eigenlijk vragen wij als school ook maatwerk, zoals dat van ons ook verwacht wordt naar leerlingen toe. Ben benieuwd wanneer hier eindelijk stappen voor ondernomen worden.

Vraag3

Is helder welke elementen bij het bestuur dan wel op de school (MBO: de opleiding) beoordeeld worden?
ja

Vraag4

Is u uit de hoofstukken 5 en 7 duidelijk wat u kunt verwachten als de inspectie een onderzoek verricht bij uw bestuur/op uw school/bij uw opleiding? Is het onderscheid tussen de jaarlijkse monitoring en het vierjaarlijks onderzoek u duidelijk? (Hoofdstuk 5, 6 en 7)
ja

Vraag5

Vindt u de specifieke toepassingen van het waarderingskader uit hoofdstuk 11 herkenbaar en juist? Vindt u de normering daarvan duidelijk en rechtvaardig?
ja

Vraag6

Heeft u nog opmerkingen over de wijze van rapporteren (8), herstel en verbetering (9) en stelseltoezicht (10)?
nee