Wijziging ministeriele regeling onkostenvergoedingen vrijwilligers personenvervoer per auto

Reactie

Naam FNV Taxi (M.G. Jansma)
Plaats Groningen
Datum 13 april 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen op de voorgestelde wijzigingen?
De taxibranche verkeert in zwaar weer. Volumes in vervoer lopen terug, prijzen staan onder druk, werkgevers en werknemers hebben het zwaar om het hoofd boven water te kunnen houden.

Binnen de sector is verdringing een groot probleem. Verdringing door met name uitkeringsgerechtigden die als tegenprestatie op de taxi aan het werk moeten en verdringing door zogenaamde vrijwilligers.

Het omhoog brengen van de vrijwilligersvergoeding zal de verdringing alleen maar meer in de hand werken, de negatieve gevolgen voor de branche zullen erg groot worden doordat het nog lonender wordt om werknemers te ontslaan en verder te gaan met vrijwilligers die dit dan ook nog tegen een hogere vergoeding gaan doen.

Personenvervoer dient te worden uitgevoerd door vakbekwaam personeel en niet door vrijwilligers. De kwetsbare doelgroep verdient kwalitatief goed veilig vervoer uitgevoerd door iemand die hiervoor is opgeleid en het vak beheerst. Het belang van veiligheid zou ook voor uw ministerie bovenaan moeten staan. Deze veiligheid is helaas zo blijkt vaak genoeg niet gewaarborgd als het vervoer door een vrijwilliger wordt uitgevoerd.

In de wet personenvervoer is een kader vastgelegd waarbinnen betaald vervoer van personen uitgevoerd dient te worden, de vakbekwaamheidseisen worden niet gehaald door vrijwilligers en er ontstaat oneerlijke concurrentie tussen werknemers en vrijwilligers. Als FNV doen wij er alles aan om echte banen te behouden in de sector echter door dit voorgenomen beleid boert de sector nog verder achteruit.

Door de vrijwilligersvergoeding omhoog te brengen wordt de stimulans om zogenaamde vrijwilligers in te zetten alleen maar groter. In onze ogen de foute keuze. In een markt die zo gespannen is en waar een ieder vecht voor zijn of haar bestaan is het hoogst onverstandig om de vergoeding te verhogen. De ongewenste effecten van deze maatregel zullen enorm zijn.

FNV Taxi vindt dan ook dat deze wijziging geen doorgang moet vinden en dat de maximum vergoeding €181,51 moet blijven. Liever zien wij dat de overheid een betere controle en handhaving gaat realiseren om in de sector een level playing field te creëren in plaats van de deur wagenwijd open te zetten.