Ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit SUWI in verband met de uitwerking van proactieve dienstverlening en het vervallen van de grondslagen voor SyRI
Reactie
Naam
|
Unie van Waterschappen (F Polak)
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
13 mei 2025
|
Vraag1
Geen specifieke vraagstelling. U kunt reageren op alle onderdelen.
Ondersteuning voor proactieve dienstverlening
De Unie van Waterschappen onderschrijft het belang van proactieve dienstverlening. Wij zien dit als een positieve ontwikkeling om het niet-gebruik van minimaregelingen terug te dringen. Wanneer deze vorm van dienstverlening ook wordt toegepast in het kader van de kwijtschelding van lokale belastingen (zoals voorgesteld in artikel 5a.4), verwachten wij dat dit zal leiden tot een toename van het aantal kwijtscheldingsverzoeken bij waterschappen en de gemeenschappelijke regelingen die waterschapsbelastingen heffen en innen.
Gevolgen voor de uitvoering en kosten
Als blijkt dat een aanzienlijke groep inwoners daadwerkelijk recht heeft op kwijtschelding, en deze groep momenteel moeite heeft met het tijdig betalen van waterschapsbelastingen, kan dit ook leiden tot een besparing op invorderingskosten. Denk hierbij aan minder aanmaningen, dwangbevelen en andere invorderingsmaatregelen. Tegelijkertijd zullen de opbrengsten uit deze invorderingsmaatregelen logischerwijs afnemen.
Aandachtspunt: beeldvorming en ongelijkheid
De Unie van Waterschappen wil aandacht vragen voor een mogelijk onbedoeld effect van het besluit. Doordat de toepassing van proactieve dienstverlening wordt beperkt tot de drie SUWI-partijen, kan verwarring ontstaan bij inwoners. Dit speelt vooral wanneer het college van B&W de bevoegdheid tot proactieve dienstverlening delegeert aan de invorderingsambtenaar van de gemeente of van een gemeenschappelijke regeling die belastingen heft en int voor die gemeente.
Dit kan ertoe leiden dat inwoners wél proactief worden benaderd voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, maar niet voor kwijtschelding van waterschapsbelastingen. Dit kan de indruk wekken dat waterschappen minder sociaal of behulpzaam zijn, terwijl dit verschil uitsluitend voortkomt uit andere wettelijke bevoegdheden.
Aanbeveling
De Unie van Waterschappen pleit er daarom voor om te verkennen of ook andere overheidsorganisaties, zoals waterschappen, onder voorwaarden proactieve dienstverlening kunnen toepassen. Dit zou kunnen bijdragen aan een meer uniforme, rechtvaardige en begrijpelijke benadering van inwoners. Bovendien zetten waterschappen zich al in voor toegankelijke dienstverlening en maatwerk bij betalingsproblemen. Een wettelijke mogelijkheid tot proactieve dienstverlening zou deze inzet kunnen versterken.