Openbaarmaking van gegevens over de naleving en uitvoering van regelgeving

Reactie

Naam Frugi Venta (Drs. ing. P.I. Verbaas)
Plaats Den Haag
Datum 30 november 2012

Vraag1

Dit wetsontwerp heeft tot doel de transparantie over het handelen van de overheid en de naleving van de wet- en regelgeving te verbeteren door openbaarmaking van aan te wijzen informatie over het toezicht op de naleving en de uitvoering van regelgeving. Het kan daarbij gaan om gegevens uit het toezichtgebied van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de Inspectie Jeugdzorg (IJZ). Die toezichtgebieden hebben betrekking op de voedsel- en productveiligheid, diergezondheid en dierenwelzijn, plantgezondheid, alsmede op de gezondheidszorg en de jeugdzorg. De gegevens zullen herleidbaar zijn tot ondernemers, ondernemingen, beroepsbeoefenaren in de individuele gezondheidszorg en (jeugd)zorginstellingen.

Ziet u mogelijkheden de transparantie (met name over de manier waarop de overheid op de hier bedoelde gebieden het toezicht uitoefent) en het nalevingsniveau van wet- en regelgeving op een andere, effectievere manier te bevorderen dan in het wetsontwerp is opgenomen?
Zo ja, welke mogelijkheden ziet u om het ontwerp te verbeteren.
Transparantie aangaande voedselveiligheid onderwerpen in het algemeen zien wij als een gewenste situatie. De wetgeving moet naar onze zienswijze zodanig worden, dat zij in informatie voorziet die niet wettelijk reeds elders aangeboden is/wordt. De informatie moet zodanig gepresenteerd worden dat zij voor de consument volledig, begrijpelijk en slechts eenduidig interpreteer baar is.

In de huidige praktijk controleert de NVWA steekproefsgewijs en risico gebaseerd met als primair doel het monitoren en waar nodig verhogen van de voedselveiligheid. De hieruit voortkomende gegevens geven slechts een deelverzameling weer van de werkelijkheid, zowel aangaande geïnspecteerde bedrijven als de ontwikkeling daarvan in de tijd. Door detail publicaties op basis van deze gegevens wordt de lezer/ consument dus geen waarheidsgetrouw beeld voorgehouden van de heersende praktijk. Daar waar het doel is inzicht te verschaffen van de toezichthouder activiteiten volstaat een geheel ander, hoger aggregatieniveau. Bovendien wordt door de herleidbaarheid van de informatie tot individuele ondernemingen de functie van transparantie & informeren vermengd met sanctioneren. Voor dit laatste staan toezichthouders andere instrumenten ter beschikking. Tenslotte (i.i.g. in geval van Groenten en Fruit waarvan voldoende consumptie voor de volksgezondheid zeer relevant is) is naar onze mening het effect van publicatie ten opzichte van het belang van de volksgezondheid onvoldoende afgewogen.

Vraag2

In het nieuwe artikel 44, derde lid van de Gezondheidswet en het nieuwe artikel 48a, derde lid van de Wet op de jeugdzorg, is aangegeven welke informatie kan worden aangewezen om bekend te worden gemaakt.

Mist u in de opsomming nog informatie waarvan de openbaarmaking kan leiden tot bevordering van de transparantie en van de naleving van wet- en regelgeving?
Zie ook antwoord 1. Bovendien, daar waar het publicatie van meetgegevens betreft, dient rekening gehouden te worden, dan wel gecorrigeerd te worden op aanwezig meetonzekerheden.

Vraag3

In het nieuwe artikel 44, vijfde lid en zesde lid, van de Gezondheidswet en het nieuwe artikel 48a, vijfde lid van de Wet op de jeugdzorg, is aangegeven welke informatie niet openbaar gemaakt mag worden.

Is voldoende duidelijk welke informatie niet openbaar gemaakt mag worden?
Zo ja, is er nog andere informatie die ook niet openbaar gemaakt zou moeten kunnen worden? Is er informatie die naar uw oordeel ten onrechte niet openbaar gemaakt mag worden? Welke argumenten heeft u daar eventueel voor?
Informatie waarover nog geen (gerechtelijke) overeenstemming is tussen eigenaar en toezichthouder,
Informatie die conform antwoord bij vraag 1, redelijkerwijs niet juist interpreteer baar is door de consument,
Wellicht te overwegen om hieraan toe te voegen; informatie die naar haar aard mogelijk een gevaar vormt voor de openbare orde en veiligheid.

Vraag4

De informatie zal via internet bekend worden gemaakt en gedurende een bij algemene maatregel vast te stellen termijn raadpleegbaar blijven.

Denkt u dat internet een goed medium is om de informatie bekend te maken of denkt u dat andere media daarvoor (in bepaalde situaties) geschikter zijn?
Aan welke situaties denkt u dan?

Zijn er punten waarmee in dit wetsontwerp voor de vaststelling van de termijn al rekening moet worden gehouden?
Internetpublicatie voldoet aan de tijdgeest. Aangaande de publicatietermijn van bedrijfsspecifieke gegevens, zal deze niet langer mogen zijn dan uiterlijk tot het moment dat meer actuele informatie beschikbaar is.

Vraag5

De te openbaren informatie heeft betrekking op het toezichtsgebied van de NVWA, de IGZ en de Inspectie jeugdzorg.

Is er in het wetsontwerp voldoende rekening gehouden met de verschillen in toezichtsgebied van de verschillende toezichthouders?
Daar waar in verschillende toezicht gebieden de toezichthouders over vergelijkbare niveaus van informatie beschikken, zal uit rechtsgelijkheidsoverwegingen deze ook op vergelijkbare wijze openbaar gemaakt dienen te worden, voorzien van informatie aangaande het gerealiseerde toezicht niveau.

Vraag6

In het wetsontwerp staat dat degene op wie de informatie betrekking heeft, tenminste drie weken voor de openbaarmaking daarvan op de hoogte moet zijn. In gevallen waarin het van belang is het publiek op kortere termijn te informeren, kan die termijn van drie weken buiten toepassing blijven. Die gevallen zijn vermeld in het nieuwe artikel 44a, derde lid van de Gezondheidswet en het nieuwe artikel 48b, derde lid van de Wet op de jeugdzorg.

Mist u in de beide artikelen nog gevallen waarbij de termijn van drie weken buiten beschouwing moet blijven omdat het belangrijk is dat het publiek zo snel mogelijk wordt geïnformeerd?
Consumentenveiligheid moet bij deze overweging voorop staan. Uiteraard zal een probleemeigenaar door de toezichthouder altijd eerst geïnformeerd dienen te worden zodat deze maatregelen kan nemen, welke maatregelen ook in met instemming van het bedrijf worden meegenomen in de overheidspublicatie.

Vraag7

Zijn er verder nog punten in het ontwerp wetsvoorstel die naar uw mening aandacht behoeven of die het voorstel kunnen versterken?

Wellicht structureren dat (vertegenwoordiging van) het bedrijfsleven structureel geconsulteerd worden over de publicatiewijze