Besluit experiment instellingsaccreditatie met lichtere opleidingsaccreditatie
Reactie
Naam
|
Expertisecentrum handicap + studie (acm jansen)
|
Plaats
|
Den Bosch
|
Datum
|
22 december 2016
|
Vraag1
Wat vindt u van het voorstel?
Wij zijn tot de conclusie gekomen dat dit Besluit, in de huidige vorm, consequenties heeft voor het aandachtsgebied ‘studeren met een functiebeperking’
Bij opleidingen van onderwijsinstellingen met een negatieve of geen ITK wordt ‘studeren met een functiebeperking’ wél beoordeeld. Binnen het experiment is het aandachtsgebied ‘studeren met een functiebeperking’, als één van de aspecten van kwaliteit, echter ondergebracht bij ‘kwaliteitsaspecten II’. Hierover hoeft dus geen verantwoording meer te worden afgelegd bij de NVAO. Het deelaspect is als volgt beschreven:
f. de opleidingsspecifieke voorzieningen alsmede de instellingsbrede voorzieningen die van invloed zijn op de kwaliteit van de opleiding, daaronder mede begrepen voldoende studiebegeleiding en voorzieningen die de toegankelijkheid en studeerbaarheid voor studenten met een functiebeperking bevorderen
In de afgelopen jaren is gebleken dat juist het feit dat men zich over het smf-beleid extern moet verantwoorden ertoe heeft geleid dat er veel meer aandacht voor dit onderwerp is, in alle (bestuurlijke) lagen van onderwijsinstellingen. Deze aandacht, met name die op het hoogste bestuurlijke niveau, heeft er bij veel onderwijsinstellingen toe geleid dat het beleid ten aanzien van ‘studeren met een functiebeperking’ in positieve zin is of wordt aangescherpt. Als deze externe verantwoording komt te vervallen, vrezen wij een terugval.
Om de externe verantwoording op dit onderdeel te behouden, zijn er wat ons betreft twee opties:
1. Deelaspect ‘f’ wordt opgesplitst in twee aparte subdeelaspecten:
a. de opleidingsspecifieke voorzieningen alsmede de instellingsbrede voorzieningen die van invloed zijn op de kwaliteit van de opleiding
b. voldoende studiebegeleiding en voorzieningen die de toegankelijkheid en studeerbaarheid voor studenten met een functiebeperking bevorderen
en subdeelaspect ‘f.b.’ valt onder kwaliteitsaspecten I
2. Het gehele deelaspect ‘f’ valt onder kwaliteitsaspecten I.
Het is wat ons betreft van groot belang dat externe verantwoording op het aandachtsgebied ‘studeren met een functiebeperking’ gehandhaafd blijft. Tien procent van de studentenpopulatie ondervindt bij de studie hinder van een functiebeperking of chronische ziekte. Deze grote groep studenten is gebaat bij adequaat, verantwoord beleid.