Besluit experiment instellingsaccreditatie met lichtere opleidingsaccreditatie

Reactie

Naam JMM van Veen
Plaats Zwolle
Datum 9 december 2016

Vraag1

Wat vindt u van het voorstel?
1: goede bedoelingen rechtstreeks afstevenen op niveauverlies

De instroom van mbo naar HBO is al drastisch niveauverlagend..MBO is GEEN voorbereidend HBO!!
Het HBO is echt niet helder als het gaat om kwaliteitsprofielen en die hangen weer nauw samen met de kwaliteit van docenten en consistentie,samenhang en ontwikkelingen tbv het curriculum met de daarbij behorende subscultuur.

Hoger onderwijs kan zijn werk niet goed doen als het moet aansluiten bij een niet voorbereidend MBO en "geroepen" flexibiliteit tbv werkgevers..die vandaag hier gebrek aan hebben en morgen weer aan iets anders met allemaal eigen dingetjes.Ontwikkelingen zijn zelden onderwerp voor NVAO tenzij ze door de gang van zaken als excuus kunnen worden gebruikt voor een falend beleid, waarbij nogal vlot de belofte van beterschap wordt geaccepteerd...
Part time docenten houden zich met doorgaans minimale moeite aan hun te besteden tijd en de vaste "hap"is doorgaans niet blij met inhoudelijke ontwikkelingen..herorientaties vragen inzet en geen continuering van jarenlang hetzelfde.

Dus als het even kan dan streeft iedereen naar minder en niet naar lastgevend/lastverhogend meer en beter.
De sleutel ligt bij het voorbereidend onderwijs.Het traject MBO sluit slecht aan bij het HBO, de cultuur is niet ingesteld op een ontwikkelend onderwijsprogramma waarbij alles altijd beter kan maar vervallen doorgaans nogal te vlot in een minimale afwerking van het programma om te steven naar 70:30 als het gata om positieve en negatieve resultaten..prodcutieve en creative docenten worden afgeremd en belachelijk gemaakt..en vooral afgehouden...

Daarmee is dit voorstel natuurlijk een gedeeltelijke oplossing en m.n. gericht op de wat slapende zielen..