Wetsvoorstel opvraagbaarheid gegevens voor spoedeisende zorg

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 7 juli 2023

Vraag1

Wat vindt u in algemene zin van het wetsvoorstel en bijbehorende toelichting?


Ik ben huisarts.
Wat mij betreft Hoe eerder hoe beter. Ik heb op de hap al zoveel problemen ( soms levensgevaarlijke!) meegemaakt omdat ik geen voorgeschiedenis had en de patient of familie het ook niet goed wist!
Ik was laatst op visite bij een vrouw- die aan het overlijden was als we niks deden- waarschijnlijk hartaanval. Maar geen enkele voorgeschiedenis toegankelijk voor ons. Dus dan moet je handelen: ambu- insturen- infusen , zo nodig reanimeren. Bleek ze achteraf zwaar dement te zijn en helemaal
Niet meer behandeld of gered te willen worden. Kwamen we achter toen 2e zoon binnenkwam en de brandweer haar al het huis uit takelde. Eeuwig zonde. En zo kan ik nog wel 10 voorbeelden geven van zeer slechte zorg door geen inzage in dossier.

Vraag2

Ook hebben we nog een aantal specifieke vragen voor zorgaanbieders/zorgverleners en experts op het gebied van zorg-ICT.

2. Is het wetsvoorstel uitvoerbaar voor zorgverleners?
- Zijn de verplichtingen voldoende duidelijk en uitvoerbaar?
- Is de definitie van spoedeisende zorg en de voorgestelde afbakening voldoende duidelijk en werkbaar? Zijn er suggesties voor een alternatieve afbakening?
Ik denk dat het niet werkbaar is om per geval te bepalen of iets echt spoed is, soms weet je dat juist pas als je ook de voorgeschiedenis weet! Het lijkt mij dat In principe alles wat op de spoed of hap gezien wordt, spoedzorg is en dus spoed. Anders kan het tot volgende dag wachten. Dus dan zou deze wetswijziging voor alle patienten op de hap moeten gelden wat mij betreft. Want ookal gaat het meestal niet om levensgevaarlijke spoed, het zijn doorgaans wel serieuze klachten die niet kunnen wachten tot de volgende dag en die zonder voorgeschiedenis volledig verkeerd ingeschat kunnen worden en wel weer levensgevaarlijke gevolgen kunnen hebben.Ook bij niet direct enorme

Vraag3

3. Is het wetsvoorstel uitvoerbaar voor IT-leveranciers en beheerders van uitwisselingssystemen?
- Is het uitvoerbaar dat in systemen twee stromen onderscheiden moeten worden (een voor spoedeisende en een voor niet-spoedeisende zorg)?
- Zijn de verschillende waarborgen die in het wetsvoorstel zijn opgenomen technisch te realiseren (bijvoorbeeld de uitzondering op de verplichting om gegevens opvraagbaar te maken met het oog op goed hulpverlenerschap)?
- In het wetsvoorstel is een regeling opgenomen met het oog op een goede werking van elektronische uitwisselingssystemen. Is dit voldoende, of is een dergelijke bepaling ook nodig voor een goede werking van andere technische oplossingen voor gegevensuitwisseling om gegevens uit te verwerken? Zo ja, welke en waarom?
Ik zou kiezen voor een vd twee it opties:
1. Op de HAP heeft de huisarts en triagist inzage in de dossiers van alle patienten die om hulp vragen, tenzij. Dus net als met het donor register. Patienten moeten actief laten weten als ze dat niet willen. patient weten ook altijd inzage tenzij.
2. Of er moet een ict mogelijkheid gemaakt worden dat de patient ter plekke toestemming kan geven. Ik heb nog nooit een patient gehad die dat niet zou willen- wel heel veel patienten die geirriteerd zijn dat we niks van ze weten.. hoe we nu te werk gaan- is echt levensgevaarlijk- mondige patienten kunnen de dingen vaak wel goed uitleggen. Maar er zijn er genoeg die vrij weinig weten of kunnen uitleggen over hun situatie. Situaties kunnen zo volkomen verkeerd ingeschat worden.