Ouderbijdrage voorschoolse educatie peuterspeelzaal en handtekening schakelklas
Reactie
Naam
|
gemeente Apeldoorn (PJH van den Brand)
|
Plaats
|
Apeldoorn
|
Datum
|
19 juli 2011
|
Vraag1
Wat vindt u van het wetsvoorstel?
Ouderbijdrage
De gemeente Apeldoorn kan zich vinden in het wetsvoorstel. Een maximering voor doelgroepkinderen vermindert de bestuurslasten voor gemeenten, maar vooral ook voor peuterspeelzaal-organisaties. Juist zij moeten van de gemeenten de inkomens opvragen. In de praktijk blijkt dat de lage ouderbijdrage ten goede komt aan de ouders met de lagere inkomens. Meer dan 95% van de ouders bevindt zich in het segment van de lagere inkomens. Het geeft dus geen onevenwichtigheden in de inkomensverhoudingen.
De gemeente is niet van plan voor ouders met niet-doelgroepkinde-ren een inkomensafhankelijk tarief in te voeren. Het gaat om het creëren van onderwijskansen voor het kind, dat het nodig heeft. Voorscholen is voor de gemeente geen instrument om segregatie te bestrijden. In het basisonderwijs is dit ook keer op keer mislukt. Er kan beter uitgegaan worden van het haalbare en dat is alle doelgroepkinderen bereiken zodat de doorgaande lijn een soepel verloop krijgt in de basisschool. Daarnaast zou het laag houden van de ouderbijdrage voor niet-doelgroepkinderen onbetaalbaar worden en ten koste gaan van de noodzakelijke kwaliteitsverbetering van de pedagogische medewerksters en de bij ons buitengewoon goed florerende schakelklassen.
Schakelklassen
Het schrappen van de verplichte schriftelijke instemming kan bijdragen aan de vermindering van bureaucratie. In de praktijk echter valt dit wel mee. Wel moet bedacht worden, dat de kinderen gedurende de schooltijd uit de reguliere geplaatst worden, waarbij zij bepaalde lessen niet volgen. Ouders, primair verantwoordelijk voor hun kinderen, zouden met dit belangrijke gegeven wel moeten instemmen om achteraf geen legitimiteitsproblemen te krijgen, vooral als zij ontevreden zijn over de prestaties van de vakken die niet gevolgd zijn.