Wijziging van de Wet kinderopvang ivm ouderparticipatiecreches

Reactie

Naam Dr SDM van Schaik
Plaats Utrecht
Datum 3 september 2019

Vraag1

Het doel van deze consultatie is tweeledig:
1. Het informeren van de samenleving over de voorgestelde wetgeving;
2. Het verzamelen van reacties over de inhoud van het wetsvoorstel en de algemene maatregel van bestuur.
Het is fijn om te lezen dat de wet kinderopvang wordt gewijzigd door het opnemen van OPC’s als erkende vorm van kinderopvang. Ik ben onderzoeker op het gebied van de voor-en vroegschoolse ontwikkeling en onderwijs en participerend ouder bij een OPC. Als onderzoeker blijft het interessant om te zien dat OPC’s zonder beroepskrachten op het gebied van kwaliteit niet lager scoren dan reguliere kinderopvang en zelfs op sommige dimensies hoger scoren, ook wat betreft de educatieve kwaliteit. Echter, participeren in een OPC is niet een wens van iedere ouder. Slechts een kleine groep mensen kiest voor deze vorm en dat is begrijpelijk gezien de tijd die het kost. Door deze opvangvorm wel op te nemen in de wet kinderopvang, blijft de vorm erkend en dus voortbestaan. Hiermee blijft ook de kwaliteit gewaarborgd door een toezichtkader en behouden ouders recht op toeslag. Binnen de reguliere voorzieningen is er de afgelopen decennia veel veranderd en ontwikkeld, de OPC’s zijn meegegaan in deze ontwikkelingen en blijven dat graag doen om hoge kwaliteit opvang te bewerkstelligen ten goede van de ontwikkeling van de kinderen.

Helaas wordt er wel gesproken over een aanloopfase van 2 jaar. De ervaring leert dat een OPC opzetten ongeveer 2 jaar voorbereiding vergt en de afgelopen decennia is dit voor zover bekend slechts één keer gebeurd (OPC de Oase in Utrecht). Binnen de reguliere opvang krijgen ouders direct kinderopvangtoeslag. Het lijkt mij zinnig om voor OPC’s een vergelijkbare mogelijkheid te creëren. Het lijkt mij ook zinnig om, na de wetswijziging, nader te onderzoeken wat de oorzaken zijn van de relatief hoge kwaliteit zoals onderzocht bij de OPC’s.