Wijziging van de Wet kinderopvang ivm ouderparticipatiecreches
Reactie
Naam | R van Petersen |
---|---|
Plaats | Utrecht |
Datum | 2 september 2019 |
Vraag1
Het doel van deze consultatie is tweeledig:1. Het informeren van de samenleving over de voorgestelde wetgeving;
2. Het verzamelen van reacties over de inhoud van het wetsvoorstel en de algemene maatregel van bestuur.
Het is tijd dat ouderparticipatiecrèches (OPC’s) de erkenning krijgen die ze verdienen. Het als vader meedraaien op de groep heeft mij een betere ouder gemaakt en ik kan deze vorm van opvang van harte aanbevelen aan iedereen. Maar niet iedereen heeft een OPC in de buurt, het opzetten van een OPC is namelijk niet makkelijk. Het draaiend houden van een bestaande OPC vraagt een bijdrage van je tijd en aandacht. Daar krijg je veel voor terug, zoals kunnen toeschouwen hoe je kind zich ontwikkelt van baby tot sociaal onderdeel van een groep. Het opzetten van een nieuwe OPC vraagt nog veel meer overtuiging en moeite, omdat je niet verder kunt bouwen op een bestaande routine en groep mensen. Daarom vind ik de aanlooptermijn van 2 jaar zonder kinderopvangtoeslag ontmoedigend lang voor een nieuwe OPC. Waarom kan er niet recht zijn op toeslag zodra is aangetoond dat een nieuwe OPC voldoet aan de gestelde eisen en wetten?
Het jarenlang onderdeel zijn van OPC De Krakeling heeft ons als gezin verrijkt, maar wat heeft de rest van Nederland er aan dat OPC’s worden erkend? Er is inmiddels wetenschappelijk aangetoond dat de OPC’s het op relevante criteria minstens zo goed of beter doen dan de reguliere opvang. En daarbij kost het de overheid minder aan toeslagen.
De reguliere opvang is een uitkomst voor ouders die de opvang van hun kind willen uitbesteden, maar OPC’s bieden een volwaardig alternatief voor hen die de ontwikkeling van hun kind zo veel als mogelijk mee willen maken.