Wijziging Paspoortwet i.v.m. aangepaste aanvraagprocedure bij vermissing reisdocument

Reactie

Naam Gemeente Amsterdam (R van Caem)
Plaats Amsterdam
Datum 27 juli 2015

Vraag1

Hebt u suggesties voor verbetering van het wetsvoorstel?
Nee, wel wat aandachtspunten:
- het Basisregister reisdocumenten moet eenvoudig raadpleegbaar zijn voor instanties die deze nodig hebben voor hun werk (zoals afdeling Publiekszaken/Burgerzaken)
- in het Basisregister reisdocumenten moet ook informatie worden opgenomen over de datum, de plaats en de omstandigheden van de vermissing (zoals verlies of diefstal)
- de melding van vermissing door de burger moet op eenvoudige wijze mogelijk zijn (via app of website), waarbij een betrouwbare identificatie (DigiD + SMS verificatie) van belang is
- bij de melding door de burger moet verplicht worden dat deze de omstandigheden van de vermissing opgeeft (via keuzemenu kiezen voor situatie van vermissing (verlies, diefstal, inbraak, beroving, et cetera) en ook verplicht aangeeft waar en wanneer de vermissing heeft plaatsgevonden.