Passend onderwijs
Reactie
Naam | Attendiz - Het Maatman VSO (Dhr. H.B.M. van Sark) |
---|---|
Plaats | Enschede |
Datum | 6 maart 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Nog een weekje en dan ben ik 27 jaar werkzaam binnen het cluster-2 onderwijs. In die jaren heb ik veel leerlingen zien komen en gaan .. én terugkomen. Oud-leerlingen van Het Maatman VSO komen met regelmaat terug op school en vertellen dan vaak vol trots hoe het na de schoolse periode gegaan is. Dat doet je als team goed, zeker omdat je nog weet hoe zo'n leerling in de eerste of tweede klas binnenkwam: onzeker, niet-weerbaar en vaak zeer beschadigd door de mislukte communicatie met kinderen in het regulier onderwijs. Mochten de voorgestelde bezuinigingen doorgaan, dan ontneemt u deze kwetsbare groep leerlingen een vooruitzicht op een goede toekomst. Binnen het cluster-2 (dus inclusief de ambulatne begeleiding) steken wij veel aandacht/begeleiding in deze kinderen (en dat is ook voor ons soms een ware zoektocht), maar als dat wegvalt, zal dit ongetwijfeld zorgen voor een groter aantal mensen dat echt buiten de boot valt. Dat zal dan voor veel onmacht, woede, ergernis en een ongelukkig leven voor de direct betrokkenen zorgen, maar het kost de gemeenschap uiteindelijk ook meer geld. Bezuinigen op deze leerlingen (die allemaal hun sterken kanten hebben die je moet willen ontdekken en ontwikkelen)? Nee, dank u.
Tenslotte nog mijn grootste ergernis, die ik hier even kwijt wil. Als leelingen aan het begin van hun periode op het Voortgezet Speciaal Onderwijs komen, hebben ze hiervoor een indicatie nodig. Daar ben ik het mee eens, maar dat er dan na drie jaar opnieuw een indicatie moet plaatsvinden, vind ik een slechte zaak. Dit levert veel onnodig werk, onrust, onzekerheid (bij de betreffende leerling en ouders) op. Leerlingen die zich m.b.t. de communicatie flink ontwikkelen in de eerste drie jaar, worden "beloond" met het moeten verlaten van de school waar die ontwikkeling tot stand is gebracht en "mogen" zonder begeleiding naar het regulier onderwijs. Dit alles-of-niets-gebeuren zou ik het liefst meteen willen afschaffen.
vr. gr. Henk van Sark, leerkracht Het Maatman VSO Enschede