Passend onderwijs

Reactie

Naam St. Bonifatiuscollege (C Lancel)
Plaats Utrecht
Datum 14 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Doordat er zoveel leerlingen zijn met een 'stempel',lopen de zorgkosten uit de hand '. Het is jammer dat de minister zo denkt.
Het stempel zorgt er juist voor dat kinderen adequaat begeleid kunnen worden. Als je niet weet wat je mankeert, kun je ook niet behandeld worden.
Voor leerlingen die dyslectisch zijn of A(D)HD hebben, krijgt de school overigens helemaal geen rugzakjes. Die kinderen kosten ook niet zoveel tijd, geld en aandacht.
Voor degenen die echt onze zorg nodig hebben; slechthorenden, -zienden, chronisch zieke, lichamelijk gehandicapten en autisten, is het te einig om docenten te leren omgaan met verschillen in de klas. Zeker in de puberteit moeten deze leerlingen zelf ook leren omgaan met hun handicap in een veeleisende samenleving. Ze moeten weerbaar worden. Daarop is dan ook de individuele begeleiding gericht. Deze kinderen kunnen dan een diploma halen dat past bij hun intelligentie en hebben daarmee de grootste kans van slagen in een beroepsmatig leven.
AVO-leerlingen hebben niets te zoeken in het SVO, omdat dat feitelijk opleidt tot een vmbo-tl diploma.
Daarnaast is het verstandig te bedenken dat leerlingen naast een handicap ook talenten hebben. Die komen er met goede begeleiding echt wel uit.
Ik begrijp helemaal niets van deze bezuiniging die volgens mij alleen maar leidt tot een toename van zorgkosten in de toekomst.
Er zijn echt wel andere posten om op te bezuinigen. Laat bijvoorbeeld de prestatiebeloning vallen. Laten we niet vergeten dat de invoering van Passend Onderwijs al een bezuiniging was (terug naar het uitgaveniveau van 2008). En dat daarvoor de lgf een bezuiniging was op het speciaal onderwijs. Passend onderwijs biedt kansen, al is er daarmee geen duidelijke structuur meer die voorschrijft wie hoeveel geld krijgt te besteden. De scholen en de ouders zijn overgeleverd aan de willekeur van die (nieuwe) Samenwerkingsverbanden. Het kost geld om daar capabele mensen aan het werk te krijgen. Geld dat eigenlijk naar de scholen moet. Het zou vermindering van bureuacratie gaan opleveren. Ik ben daar niet gerust op.
Het rugzakjessysteem was niet ideaal en zaligmakend, maar de kansen de er met Passend Onderwijs zouden komen, worden nu - nog voor de invoering ervan - de kop ingedrukt door een forse extra bezuiniging.
Herbezinning is wat ik vraag, voordat we het zoveelste onderwijskind met het badwater weggooien.
Corine Lancel, docent in het AVO (havo/vwo) en zorgcoördinator.