Passend onderwijs

Reactie

Naam TSM Beheer BV (Dr HPJ Witteman)
Plaats Klimmen
Datum 22 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Internetconsultatie Passend Onderwijs

Advies: Organiseer het onderwijs rond het APS-EXPEDITIEMODEL. Citaat uit SER Magazine van 10 november 2010:

Expeditiemodel
Maar het is niet alleen een kwestie van geld. Volgens sommigen is het onderwijssysteem zelf aan vernieuwing toe. Zo heeft onderwijskundige Henk Witteman een expeditiemodel ontwikkeld dat de af- en uitstroom – leerlingen die een niveau dalen of helemaal uitvallen – in het voortgezet onderwijs moet verkleinen. In het expeditiemodel zijn leerling en docent gezamenlijk verantwoordelijk voor de goede afloop. In tegenstelling tot het huidige veldloopmodel, waarbij de leerkracht slechts een inspanningsverplichting heeft en alleen de sterkste leerlingen overleven. Iedere leerling krijgt een eigen mentor en eens per twee weken vindt een individueel gesprek plaats. ‘Daardoor voelen de leerlingen zich gekend. Geen overbodige luxe op scholen, waar de menselijke maat vaak zoek is.’ Leerlingen die een bepaalde inzet tonen – ten minste 90 procent van de lessen volgen en hun huiswerk maken – en desondanks een onvoldoende halen voor een toets, mogen een foutenanalyse maken. Als de docent deze in orde vindt, dan wordt de onvoldoende alsnog een zes. Volgens Witteman komt dit systeem tegemoet aan de primaire veiligheidsbehoefte van de leerling. ‘Zij hebben geen reden om gestrest te zijn voor een toets, omdat ze die in een veilige omgeving afleggen. Het resultaat is dat ze het leren minder snel opgeven.’ Het model van Witteman is recent overgenomen door het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum, dat onderwijsinstellingen en scholen begeleidt en adviseert.

Besef dat in het Nederlandse onderwijs de klassen te groot zijn en het aantal lessen per week voor een leraar een te zware belasting is om de taak in zijn eentje te vervullen. Maak er een expeditie van waarbij iedereen inzet naar vermogen en er geen verliezers zijn. Beman de expeditie met hulpkrachten: stagiares van lerarenopleidingen, en andere stagiaires die de stage als beroepsvoorbereiding op zich nemen, met behoud van studiefinanciering. Zet ook geschikte werklozen is met behoud van uitkering. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
Dr. Henk Witteman
Onderwijswetenschapper, trainer, consultant, oud-schoolleider
Hoofdbank 21
6343BS KLIMMEN
045 4059111