Passend onderwijs
Reactie
Naam | Dhr. A van Vreumingen |
---|---|
Plaats | Heemskerk |
Datum | 21 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ons kind met PDD-NOS heeft de afgelopen 3 jaar begeleiding gekregen op een reguliere school voor VO, betaald vanuit het rugzakje.
Met die begeleiding zit hij nu in VWO4. Zonder die begeleiding zou hij waarschijnlijk niet verder zijn gekomen, dan het advies van de basisschool en cito: VMBO TL.
Dit geweldige resultaat is bereikt door intensieve samenwerking tussen de school (RT-er, zorgbegeleider, mentor) met ons ouders.
Het is absoluut verkeerd om deze taken bij de docenten neer te leggen.
Zij hebben hun handen vol aan het 'gewone' lesgeven. Voor de juiste omgang en aandacht voor kinderen zoals het onze is de aansturing door de zorgbegeleider en de praktische ondersteuning door een RT-er nodig. Die houden ook het overzicht over wat er met en voor het kind gebeurt over de jaren heen.
Als de docenten deze taken moeten gaan uitvoeren, zullen de beste onder hen ieder jaar bij ieder kind het wiel opnieuw moeten uitvinden. Andere docenten kunnen dat helemaal niet en laten het op zijn beloop, of benaderen het kind gewoon verkeerd, omdat ze niet weten wat ze moeten doen, met alle ellende van dien.
Gevolg: het passend onderwijs kost nog méér tijd, méér frustratie, méér uitval bij docenten en minder kinderen die via het regulier onderwijs hun diploma halen en normaal kunnen doorstromen naar vervolgonderwijs.
Hoe dan wel?
Voeg al die instanties die moeten beslissen over diagnose, indicaties, rugzakje, pgb, etc., etc. nou samen tot één orgaan, waarin de school en de ouders één contactpersoon kunnen aanspreken op alles wat met het 'passend onderwijs' te maken heeft.
Volgens onze ervaring gaat meer dan een kwart van de tijd (en dus van het geld) verloren aan bureaucratie (kilo's dossiervorming), die ontstaat doordat er zo veel verschillende instanties zich met het kind bemoeien.
Schaf dat af en je houdt geld over om de klassen zo te verkleinen, dat de docenten zelfs tijd overhouden om aandacht te geven aan de kinderen die níet van een etiketje zijn voorzien...