Passend onderwijs

Reactie

Naam R.A.C. van Biezen
Plaats Den Helder
Datum 7 maart 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ouder van Roan 7 jaar met Downsyndroom, groep 3.
Ik begrijp de noodzaak om de regelingen tegen het licht te houden en het geheel te eiken.
Wat ik niet begrijp is de vrijblijvendhied die nu gegeven gaat worden als een school moet afwegen om iemand met een beperking aan te nemen op de school. De gang naar bijzonderonderwijs zal dan vaker noodzakelijk blijken. En juist het handhaven van kids met een beperking op de regulieren school is een investering op de langere termijn. Door de steun vanuit de rugzak met vaak genoeg toevoegingen vanuit PGB of zorgondersteuning is het mogelijk om deze kids klaar te stomen voor participatie aan het "gewone" leven.
De basis sociale aspecten en de zelfredzaamheid wordt in een ander vorm bijgebracht. Samenstellingen van groepen in het basisonderwijs is anders als die van speciaal onderwijs. Bij speciaal onderwijs zijn de kinderen de beperkende factor en in het basisonderwijs zijn het de mogelijkheden die de beperking leveren.
M.a.w. de groep bepaalt de ontwikkeling.
In de jaren 70 was het een bijzonderheid als er iemand met een beperking op school zat. Gaan we weer fijn terug naar de begin stapjes van één samenleving.

Ik denk dat het verhaal rugzak misbruikt wordt. Drukke kids hebben niet altijd ADHD. Net zoals een kind die minder snel leest niet dyslecties is. Zorg voor de juiste toetsing als het gaat om de rugzak toekenning. Laat dit niet regelen vanuit een kantoor middels een telefoon gesprek. Ik heb hier echt wel ideeen over en wil die graag met u of uw ambtenaren delen. Komen tot een ontwikkeling waarbij uw doelen en die van de ouders in lijn is en de bezuiniging passend maakt.

Ron