Passend onderwijs
Reactie
Naam | G Teunissen |
---|---|
Plaats | Den Bosch |
Datum | 28 februari 2011 |
Vraag1
Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Ik ben moeder van twee kinderen die beiden extra zorg vragen. Daarnaast ben ik werkzaam als Ambulant Specialistisch Begeleider in gezinnen met een kind met N.A.H. ( niet aangeboren hersenletsel ) in de chronische fase. Ook zij hebben in het onderwijs extra begeleiding nodig.
Dit wetsvoorstel is slecht voor alle betrokkenen.
Niet alleen de kinderen die extra zorg vragen. Ook voor kinderen die dit extra's in het onderwijs niet nodig hebben.
Met deze maatregel zullen kinderen vastlopen als ze moeten functioneren zonder de extra ondersteuning/ begeleiding. Deze ondersteuning is voor hun namelijk niet extra maar noodzakelijk om uberhaupt te kunnen functioneren. Hierdoor zal belasting toenemen en er gemakkelijker probleemgedrag kunnen ontstaan. Dit zal zijn weerslag hebben op het kind en de directe omgeving. Op school, in de sociale contacten met leeftijdsgenoten, docenten, in de leerprestaties etc. etc.
Op termijn zal dit maatschappelijk verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Zonder extra ondersteuning, de juiste benadering/ aanpak zal er ook geen goede afstemming ( te weinig zicht op functioneren/ te laat signaleren ) meer mogelijk zijn en ook dit zal op termijn problemen gaan veroorzaken.
In de klas zal iedereen te kort komen omdat diegene die de meeste zorg vraagt (vaak negatief) de eerste prioriteit en aandacht ( ook negatief) krijgt. De positie van kinderen die al 'anders zijn' en 'het hard te halen hebben' wordt hierdoor negatief benadrukt. Ook dit zal vanuit een laag zelfbeeld weer aan kunnen zetten tot probleemgedrag. Etc. etc.
Een en ander is door leerkrachten niet langer meer te organiseren/ combineren. Er zal in de klas en in onderwijzen altijd iemand te kort komen en leerkrachten zullen een nog zwaardere ( bijna onmogelijke ) taak krijgen om hun werk nog te kunnen blijven doen.
Het zou veel verstandiger zijn het papierwerk rondom de REC indicaties te vereenvoudigen en halveren. Gedegen en wetenschappelijk te gaan onderzoeken en investeren in wat mogelijke oorzaken zijn dat er zoveel kinderen gebruik moeten maken van deze regeling. De tijd die bij vereenvoudiging van het systeem vrijkomt kan geinvesteerd worden in de ondersteuning van alle kinderen. Met en zonder extra zorg, juist door de zorg aan kinderen die dat zo hard nodig hebben goed te organiseren, hier geld, tijd en gedegen begeleiding op te zetten, zijn alle kinderen geholpen.
Een bezorgde ouder