Passend onderwijs

Reactie

Naam Koninklijke Auris Groep (M SEN autismespecialist J Visker - Lievaart)
Plaats Rotterdam
Datum 18 februari 2011

Vraag1

Wat is uw reactie op het wetsvoorstel? M.a.w.: Welke inhoudelijke suggestie(s) hebt u om het voorstel te verbeteren?

Geef hierbij a.u.b. aan in welke hoedanigheid u uw reactie geeft (leraar, ouder, schoolleider, leerling, ambulant begeleider etc.)
Mijn naam is Joke Visker. Ik ben Ambulant Begeleider in cluster 2. Ik wil graag pleiten voor een genuanceerde visie op het speciaal onderwijs. Het onderwijs en de hulp kan passend gemaakt worden door te kijken welke vorm van hulp een leerling nodig heeft. Niet iedere leerling heeft behoefte aan een volledige rugzak, niet iedere leerling heeft de volle drie jaar begeleiding nodig. Door goed te kijken wat een leerling nodig heeft kan de financiering aangepast worden aan de ondersteuningsbehoefte. Er zijn veel leerlingen die dankzij de ambulante begeleiding op de 'school om de hoek' onderwijs kunnen volgen. Dat is toch het doel van Passend Onderwijs? Door deze wet in dit tempo uit te voeren wordt voorbij gegaan de de expertise die in de loop van de jaren door cluster 2 is opgebouwd: expertise op het gebied van taal, communicatie, didactische aanpassingen en leeromgeving. Wat er nu gaat gebeuren is dat mensen met deze expertise aan de kant worden gezet en er nog begonnen moet worden aan het opbouwen van expertise van de leerkrachten. Als Ambulant Begeleider kom ik in klassen waar leerlingen met verschillende problematieken bij elkaar zitten. Kennis hebben van de problematiek is niet hetzelfde als de kennis daarvan omzetten in de praktijk zonder hulp van mensen die expertise hebben opgebouwd op de verschillende terreinen. Als deze wet aangenomen wordt in het door u gewenste tempo ontstaat er in het beste geval een 'gat' van een aantal jaar waarin leerkrachten de expertise moeten opbouwen die op dit moment bij de ambulante begeleiding aanwezig is. Leerkrachten hebben hun handen vol aan het ondersteunen van zorgleerlingen. Passend onderwijs: prima. Goed kijken naar de geldstromen: ook prima. Expertise opbouwen bij de leerkrachten: prima. Maar laat niet de kennis wegvloeien die er al is en die nodig is om de leerlingen met communicatiemoeilijkheden te ondersteunen. Draag zorg voor een goede en verantwoorde overgangssituatie, borg het behoud van expertise. Investeer in de toekomst van onze leerlingen.